Frodis Inridning dag 2 + film&bild

Idag blev dagen Frodi fick uppleva sin första "ridtur". Han var så himla lugn och till och med uttråkad med allt mittfriendly game kring zon 1 och 3. ( kunna kasta repet över hans huvud från sadelläget, kunna ha bollen på ryggen, kunna ha mig krälandes på alla sätt och vis... ) Så jag hoppade upp och gjode några tygeltag vilka vi också noga förberett.


 

Lateral flexion. One rein stop kan det även kallas. Jag håller det vikta repet med ena handen vid manken. Den andra handen har jag lätt stängd med lillfingret neråt. Samtidigt som jag sträcker ut min arm lyfter jag upp repet med den andra, så att den lätt stängda handen ska kunna hålla repet på en lagom längd för att böja frodis huvud mot mig. Jag tänker då att den handen ska in i min mage  Han ska kunna ha huvudet hos mig i zon 3 och kunna slappna av.

 

Indirekt rein. Innebär att Frodi med böjt huvud ska kunna korsa bakbenen, ett mycket bra och säkert sätt att stanna en häst på. Fungerar likadant som ovan dock att handen ska mer mot mitt lår, samtidigt som jag tittar på hans bakben och då automatiskt förflyttar min visk så att han lätt kan flytta bakbenen. Jag kan även hjälpa till med mitt ben ifall han fortfarande inte skulle förstå, vilket jag dock inte behövde. På bilden ser ni att han är väldigt känslig då jag inte alls behövde använda mycket av repet eller mitt ben för att få han att flytta.

 

Direkt rein (tyvärr ingen bild) Är ett tygeltag som framförallt hjälper till att isolera våra hjälper för fram och bakdel men även det tygeltaget som uppmuntrar till senare rörelse framåt. Alltså perfekt för inridning då ett tryck från skänklar på båda sidor ofta kan skapa en oförstående och bockade häst. Det fungerar så att jag tittar snett uppåt och därigenom förflyttar min vikt så att det blir lätt för hästen att flytta framdelen. Handen och tygeln för jag även snett med lillfingret uppåt.

 

Frodi var jätte duktig idag när det gällde "ridningen". Men vi har både yoyo och circling att jobba på. han är osäker och vill inte ge mig två ögon samtidig som han gärna snabbt vill komma tillbaka ifrån volten.
På filmen nedan kan vi se lite av detta jag skrit in action. Dock uppstår det lite missförstånd med det direkt rein, men jag kände snabbt att jag inte skulle komma någe vart med den uppsuttet så jag fixade det senare "bakom kulisserna" från marken. Jag råkade märke under denna förvirring att han kunde backa på tygelsignal. Nu är det bara att få han att gå framåt som är kvar.

Kommentarer
Postat av: velepa - NH inspiration

Gillar verkligen dina filmer :D Alltid roligt och inspirerande!

2010-12-26 @ 18:09:40
URL: http://velepa.blogg.se/
Postat av: Natalie

Älskar din blogg, den ger mig så mycket inspiration! Roligt och intressant att läsa om Frodi´s inridning, det ger mig bra idéer nu när det börjar bli dags att rida in min häst! :-)

2011-01-15 @ 17:18:05
URL: http://mossmoss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback