Piruett

Idag var första gången jag testade att lära några av mina hästar piruett online, det är ett av alla "task" i L3 eller 4.
Det ser till en början ut som ett varvbyte ute på volten. Men sen stoppar man framdelen och puttar den åt andra hållet. Alltså driving game på zon 1+2 Ifrån zon 5. Här upptäckte jag snabbt att det det lättare om man Inte var nära staketet och om man är snabb med linan så att man istället kan hjälpa hästen från andra hållet.

 

Alltså jag la linan bara öven hästens hals och tillbaka under. Ber den gå på volt lagom nära, ber den komma in och byta varv, men samtidigt "stänger jag av" vägen dit så att den går tillbaka åt samma håll. När jag hamnar bakom hästar fastnar förhoppningsvis inte linan på baken, utan nu hänger på den sidan där hästen nu ska vända. Där hjälte det båda hästarna jag testade det på att dra lite i linan så de föstod att det handlade om att snurra tillbaka. Sen avslutade jag gärna med några travsteg mot mig och godis.

 

Mathilda är inte en så självsäker när det gäller att lära sig nya saker, så våra piruetter hann inte bli så vackra idag. jag märkte att på nära avstånd har mathilda mycket draw och så fort jag hamnde bakom henne ville hon komma tillbaka till mig. och helst krypa in i mig. Samtidigt ville hon dra när hon hamnade får långt bort...

 

Glaeda är otroligt lättlärd och där började piruetterna likna något. Men med glaeda har jag istället problemet att hon fortfarande är mer eller mindre dödsrädd för sticken och stringen. Medan jag gjorde Extreme friendly med mathilda, då jag snärta och snurra och hade mig med sticken så var Glaeda hästen som höll sig längst bort av alla. Måste komma på ett bra sett att vänja henne vid det..

 

Började lekdagen med Nicke, vår relation går framåt med stormsteg. Han var ännu mer nyfiken och intresserad idag, till och med ställde frågor oftare. Samtidigt som han inte lika ofta frös fast och vände bort huvudet. Det jobbade jag en del på igår, att efter att vi gjort något kunde han stanna, och vrida bort huvudet som om han inte vill titta på mig, det innebär att han blir lite osäker. Då väntade jag bara ut han och var noga med att inte rikta någon energi mot honom. I vissa fall fick jag även börja gå bortått, mot zon 5, men "he snaped out of it" så fort jag började gå. men idag var det desto mindre sådana stunder. Bäcken hoppade han även ganska frivilligt över, och stick to me fick vi nästan till i galopp, men han har så mycket energi som måste försvinna innan han kan galoppera sansat i mitt tempo. Ska se om jag kan filma hans flygturer imorn.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Just det där lärde David Lichman ut på en clinic i somras, såg roligt ut och har provat lite med min häst. Men som vanligt när jag gör nåt rinner det ut i sanden innan det blir befäst hos hästen, men nu blev jag ju påmind om det så blev sugen på att ta upp det igen. :)

Har klickat in en snurr, inte så befäst det heller iofs, så kanske kan se om man får ihop detta lite..

2011-04-16 @ 21:10:10
URL: http://parellikusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback