Människans behov av tillhörighet

Älskar denna blogg! För saken är den att vi själva måste vara så bra som vi vill att våra hästar ska vara.
De allra första ansvaren ( alla finns här på högersidan) för både oss människor och hästar är DON’T ACT LIKE A PREDATOR/PREY ANIMAL– MENTALLY, EMOTIONALLY AND PHYSICALLY FIT .
Vad man än har som mål, personligen eller med sin häst, så krävs en viss grad av alla dessa komponenter.
För att jag och Glodis ska kunna tävla så krävs det framförallt av henne att hon är stabil både mentalt och känslomässigt för att klara av den miljön, men även fysiskt för att faktiskt kunna utföra tävlingsmomenten. Samma sak krävs av mig om inte på en ännu högre nivå då jag inte bara måste vara förberedd för mig själv utan även så att jag kan klara av situationer då det brister hos henne.

 

Men det jag sitter och reflekterar över nu är allmänt våra mänskliga beteenden i samhället, Dachia skrev ett Mycket intressant inlägg om det.

 

Hur det för oss faktiskt omedvetet är lättare att dela med sig av Dåliga och negativa saker än positiva saker. Hur ofta har jag inte läst eller hört : barfotaverkare är djurplågare, NH människor kan inget om hästar och håller bara på med cirkuskonster. och sedan delar många med sig av blodiga filmer. Vore inte allting mycket trevligare om vi delade med oss av fina, härliga och glada filmklipp eller bilder? (faktiskt något som Darchia också skrivit ett inlägg om)
Men samtidigt finns det tusentals hästar som barfota räddat livet på (4 av dom står och mumsar på hö hos "oss" just nu) och hästar som "cirkuskonsterna" räddat livet och karriären och dess ägare från också, men det är inte lika kraftfullt som En misslyckad verkning eller Nh människa som tagit vatten över huvudet..

 

För vi tycker kanske inte alla likadant, men det negativa skapar Alltid en tillhörighet då Alla Faktiskt Tycker att sådant inte är okej.

 

Nu blev det kanske ett lite flummigt inlägg.. tur att mina skolkamrater inte läser detta, de skulle nog inte tycka om faktumet att jag i min tystnad analyserar allt de gör...

 

Think Natural
/J

Kommentarer
Postat av: Camilla

Tycker du skriver mycket bra saker i din blogg. :)



Denna var en av dom, nåt jag numera tänker på dagligen i sociala situationer. Att observera hur folk i allmänhet söker bekräftelse och samhörighet med andra genom att vara emot någon/något, därmed har de skapat ett Vi emot Dom/Det/Den.



Men det är trots allt lite så det är i sociala sammanhang, alla pratar skit om alla och bildar små Vi kors och tvärs.



Trist är väl dock att det också gör att man tänker negativt, eftersom man omger sig av det. Så jag jobbar på att skippa sånt och bara säga positiva saker om allt och alla. Blivit mer positiv av det.



Och den positiva attityden spelar stor roll över hästandet, många klagar på sina hästar, jag försöker in i det längsta att bara använda positiva ord. Det gör att folk också får dålig attityd mot hästen när de umgås med den, men jag har alltid en glad attityd mot honom.

2011-01-14 @ 21:04:25
URL: http://parellikusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback