Avramling + film på typiskt Glodisbeteende

Min tur har runnit ur i sanden.. På 3 månader har jag ridit ut i skogen 3 gånger, varav 2 jag ramlat av på, och den andra sett en älg. Denna gång ramlade jag dock mjukt i all denna snö (finns något positivt med allt), och istället för en fågel så var det denna gång ett rådjur. (Fun fact: avramlingen skedde 10 meter ifrån den förra, älgen tio meter ifrån denna..)
Rådjuret stod gömd bakom en stor bal (viltdjur utfodring) och hoppade fram när jag och Glodis kom gående. I Glodis panik började jag böja ("en hands stop") åt ena hållet, och medan jag började göra det kom jag på att min lead rope hänger på andra sidan. (jag hade ett natural hackamore med tyglar och ett extra ledrep) så då byte jag snabbt böjning åt det andra hållet vilket tyvärr var hållet då hon fick rumpan mot det läskiga. Samtidigt försöker jag hoppa av, och eftersom jag fortfarande inte kommit ihåg att höja mina stigläder så fastnade knät lite i bakvalvet (portuguesan har stora bakvalv) vilket gjorde att det blev en avramling istället för avsittning. Jag kom snabbt på att jag hade repet i bältet men med all snö gled de ut min hand och hon for iväg.. Hon stannade kanske 100 meter bort, helt LB och lugn, hon hade inte trampat på repet eller något annat så det var hennes helt egna beslut. Det var bara att fixa allting som var "sönder".
1 ligga ner i snön och skapa en reflex hos henne att hon korsar bakbenen och stannar
2. få henne att acceptera själva fallet.
3. göra en hands stopp och hoppa av så fort som möjligt från alla gångarter.
4. gå tillbaka till den läskiga platsen.

 

men innan allt detta tränade vi på lite circling med connection, att hon ska gå runt mig, samtidigt stanna hos mig med inte bara kroppen utan även hjärnan. i trav.. svårt. sen upptäckte jag att hon mer än gärna undvek att bära vikt på sitt häger bakben, framförallt när det kommer till traven. så det får vi jobba på.

 

Här kommer filmen ifrån igår. inte den bästa circling game vi gjort, men jag tycker man ser hennes beteende som RBI (right brain introvert) mycket tydligt här. (karta till de olika horsenalities) Hon blir rädd och spänd efter varje gång hon halkar till, det resulterar i att hon tvärnitar med nacken högst, nästa gång stannar hon på ett mer eftertänkt sett genom att korsa bakbenen och titta åt fläckens håll. Efter det ser man hur hon slappnar av och frustar, därefter kom hon på att undvika den hala fläcken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback