Film, learning the circling game with connection

När jag skrev inlägget om Liberty förberedande Circling game glömde jag bort att jag faktiskt har en hel del av inlärdnings processen på film. Så jag tänkte reflektera över hur jag gick till väga och vad jag kommer göra lite annorlunda till nästa gång.

 

Jag har delat in filmen i 5 steg, från 0 till focuerad trav runt mig.

 

1. Få hästen att förstå vad det är jag vill, och inte göra det svårare än vad det är. Jag lät Glodis vara väldigt nära och försökte med mitt focus och energi förmedla att istället för att bara Stå med mig, så kan du Gå. Just för att göra det så lätt som möjligt, att det inte finns något som hästen kan göra fel, så väntar jag länge efter att jag gjort min signal. På filmen syns det tydligt att hon är lite förvirrad. Men jag väntar och hon går några steg frågande och sen stannar hos mig. Perfekt, jag är ute efter att hon ska gå och vilja vara 100% med mig. Därför är det bra att hon när hon är osäker (vid andra tillfällen med) väljer att komma till mig istället för att vända bort huvudet. (det sker senare i steg 4)

 

2. I steg 2 bygger jag helt enkelt på steg 1 men vartefter förväntar mig några fler steg och hjälper henne lite med sticken. Här skulle jag föredragit om jag backat några steg när jag avslutat leken. Att backa och få med sig hästen  på det sättet skapar draw (motsatsen är drive då vi "driver" bort hästen, och en perfekt balans mellan dessa är när man har lika mycket drive som draw). Då hon hela tiden går så pass nära mig kan det vara svårt att veta om både hjärnan och kroppen är med, på längre avstånd blir det tydligare. Därför är det bra att avsluta uppgiften med lite draw för att verkligen få ett avslut och se på vilket sett, och om hästen då vill följa med.

 

3. Vid steg 3 tar vi upp ribban ytterligare och börjar tänka lite mer på hur jag står, att jag från active (då jag gör signalen) går till någorlunda neutral (men samtidigt med focus och energi). Sen tänker jag även på hur jag använder mitt rep, det ska bara vara där som en säkerhetslina, därför är jag noga med att hålla i andra änden och låta det ligga ner så att Glodis får så lite tryck som möjligt i grimman. Sen lägger vi även på lite mer avstånd. Här tror jag att om jag varit lite tydligare med en "game over" så hade det inte varit så blurrit för henne, nu ser hon ut att tänka "nu går jag , nu kryper jag närmare och nu är jag så nära att jag stannar, soft."

 

4. I sista steget lägger vi på ännu lite avstånd för att kunna ta en högre gångart. Tidigt här ser man att jag och Glodis förlorar får connection och linan sträcks ut rak. Då ber jag henne att titta på mig. (ledarhingsten vill inte att stoet/stona ska lämna hans flock för hans rivaler) Jag skickar då lite energi mot zon 4. Det är här det inte får bli så mycket energi att hästen korsar bakbenen och kommer in, vilket är den vanliga "game over" signalen. Målet här är att hon ska kunna trava runt mig senare, men efter försök som inte finns med på film, märkte jag att det var väldigt svårt för henne att börja trava på samma sett som vi gjorde i skritten. Därför går jag här med henne lite mer för att sen sakta sakta hamna på ett ställe ändå.

 

5. (råkat skriva steg 4 Igen på filmen) Här börjar vi trava och jag springer med, sakta försöker jag att mer och mer hamna i samma position som vi är ute efter, att jag kan stå till, men fortfarande med focus och energi på henne. Hon är inte helt ren i traven men har fortfarande energin när jag små går hon hon verkligen böjer sig fint mer focus på mig. Tyvärr ser jag det inte riktigt förrän jag bett henne för mer och sen kommer på att vi faktiskt fick till det. Där i slutet önskar jag som sagt att jag backar och avslutat leken med lite draw.

 

Jag ska börja lite med det med Mathilda, men hon har det redan väldigt naturligt på grund av hennes Horsenality (hästar har inte personligheter, de har hästlonligheter).
jag hoppas kunna börja på det med Frodi innan han åker på hingstbete för sista gången, men jag vill först att han förstår den vanliga cirklig game i alla gångarter och övergångar däremellan. När man har ett bra circling game med endast fas 1, alltså de minsta signalerna, och kan göra allting på en slak lina, då behövs knappt några förberedelse för detta.

Kommentarer
Postat av: Josäfin :>

GOD JUL PÅ DIG! ♥

2010-12-24 @ 01:10:27
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: velepa - NH inspiration

Sv. Råkade slinka med ett stavfel, tjärade hovarna. :)

2010-12-24 @ 09:30:44
URL: http://velepa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback