Film, skillnaden på Circling game och Circling game

Det är dags att börja med lite Liberty igen, jag har under de senaste året tappas suget på något sett för Liberty, men nu finns det inga ursäkter. Så de senaste gångerna har jag tränat lite Liberty circling fast fortfarande med linan på Så det är Online förberedelse till Liberty då mitt mål är att linan ska kunna stanna på marken eller inte glida ur min hand.
Skillnaden på circling med connection och vanlig circling är vart jag riktar mitt focus och hur jag skickar ut min häst.

 

"vanlig" Circlinggame online ber jag hästen att backa och sedan riktar min energi och focus åt det hållet hästen ska. Är det så att jag ber den hoppa över ett hinder på vägen så är jag extra tydlig med mitt focus åt det hållet.
Filmen nedanför är ifrån Juni då jag filmade inför min Level 2 Online. Denna är inte filmen jag skicka in då hon precis efter detta vackra circling game blir rädd och jag fick lägga ner mina tankar på Auditionen och ta hand om situationen som uppstod. Men jag är jätte nöjd med circling gamet ni kan se på filmen nedan, hon ger mig fint "slak in the rope", hon hänger altså inte i andra änden utan väljer att springa så att linan ligger ner och trycket i grimman försvinner. Även varv och gångartsbyterna är fina.

 

För att istället förbereda för liberty kan jag inte skicka ut min häst på samma sätt för ifall jag inte är i en rundcorall så kommer hästen att lämna mig helt. Istället backar jag den inte lika långt, och ber den väldigt mjukt att gå, samtidigt som jag har mitt focus på henne. Jag fortsätter att ha lite mer cennoction med henne än i vanligt CG då jag står helt neutralt. Och är det så att hon skulle vända bort huvudet och börja tänkar på annat så säger jag till zon 4 eller 5 beroende på om hon gör det confident, eller unconfident.

 

Är hon confident och säger "du är trist jag vill dit bort" när hon vänder bort huvudet, då riktar jag lite energi mot zon 4 i värsta fall flippar jag änden av stringen så att hon inte ska glömma bort sin uppgift vilket var ha focus på mig. och såklart berömmer jag minsta försök. Det viktiga men såna hästar är att inte bara nöta och nöta utan snabbt gå vidare, har de lärt sig att de bör ha sin uppmärksamhet på mig så måste jag börja med saker så att detta får en mening för hästen.
Är hästen istället mer Unconfident så vill jag skapa nyfikenhet genom zon 5, att jag kanske börjar smyga bakom henne (på sparkavstånd!) så att hon till sist känner sig nyfiken och säker på att vara med mig, utan ett behov att titta bort.

 

Att veta vilken teknik man ska använda kan va väldigt svårt, men man måste kolla på hur hästen håller huvudet och hur snabbt den utför sina rörelser, ju snabbare desto osäkrare är den.

 

Nedanför är en av våra första circling games med connection, ifrån David Lichman kliniken i Falkenberg. Målet är att jag ska kunna stå mer neutral utan att påminna henne.

Kommentarer
Postat av: Josäfin :>

sv: Aw tack =D

Åh mys filmer! SOOOMMAR <3

2010-12-22 @ 15:41:51
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: Camilla

Jättebra inlägg!



Måste lägga ned mycket energi på circeling game då vi har endel bekymmer med det, så passande att läsa ditt inlägg. :)

2010-12-22 @ 17:51:08
URL: http://camillalarsson.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback