Film på våra flygande gloppombyten

Det var i somras Glaeda fick vara försöks kanin till mina första galoppombyten online. Då hon är RB E och väldigt atletisk var det inga större svårigheter. Jag började med att få henne att från galopp på volten kunna galoppera mot mig när jag gick bakåt med den mängden energi. När det satt fick jag leka med att be henne fortsätta springa åt andra hållet. Där fick vi ofta problem då hon lätt kan känna sig förolämpad och springa med huvudet utåt "JAG VILL INTE TITTA PÅ DIG".
På David Lichman kursen i somras sa han att detta enklast lärs ut vid ett staket, säkert mycket sant men det tänkte inte jag på just då + att med gleadas personlighet kunde staketet försvårat arbetet då hon kunnat känna sig trängd.
Varvbytet är inte helt perfekt då hon kortfarande kommer in i sitt gamla tänk och nästan stannar, men i alla fall bryter galoppen när jag frågar om varvbytet. Men hon fattar snabbt galopp igen och sedan fullföljer varvbytet med ett byte. Det sker precis efter att hon passerat mig. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback