Fodret som gör Mathilda lugn

Red när jag tog Mathilda från hagen idag så märkte jag att hon var ovanligt lugn, riktigt lugn, halsen nedanför manken och frågade mig (som gick i Z5) vilken stig hon skulle välja och var helt enkelt jätte cool. Även senare när jag lekte lite Online och red lite freestyle, hon visade sitt "gamla" jag endast en gång och det varade i 3 sec. Resten av tiden fortsatte hon att hålla huvudet lågt och var helt enkelt helt Left Brain hela tiden. Det var första gången jag testade, överhuvudtaget, att hon skulle cirkulera runt pallen, och hon valde snabbt att hellre skritta och hellre hålla sig nära pallen och varför inte ställa sig bredvid den. Otroligt!

Jag inte tror att de korta pass jag hinner leka med några av hästarna på helgerna kan skapa någon större förändring i deras Hosenality.

Den första förändringen från förra helgen (då Mathilda var som vanligt RBE) är att stoflocken ha fått en höbal mer, då de sammanlagt är 7 blir det kanske inte en jätte stor skillnad.
Den andra förändringen är att vi hämtade mer St. Hippolyt foder förra söndagen. Varje dag denna vecka har Mathilda fått sin ranson Natur Musli (allla får det, både varmblodet och is) sen får hon även Gemüse mineraler från St.H som ska vara extra lättupptagliga.

 

Jag vet att Mathilda tidigare haft en orolig mage och blev betydligt lugnare när en punkt för detta stimulerades med akupunktur. Men är det höet eller är det kraftfodret som har gjort henne lugnare, både och kanske?

 

Resten av våra hästar får Natur Musli, förutom Glodis som får Equi Gard, då hennes fettvalk på halsen troligen är ett tecken på EMS. Lilja får förutom NM också hefekultur för tarmfloran. Snaeliljan som är orsaken till varför vi började utfodra med St.H, får NM, extra mineraler i form av Microvital och zink. Zinken är till för att hon åter om har mer eller mindre klåda vid huvudet. Zink har visat sig vara den bristande mineralen när det gäller klåda och mugg!

 

Vi var tidigare i höstas på en foderföreläsning med St.H. Det var inte som man trott då största delen av föreläsningen bestod av hästens matsmältningssystem och fall som med forskning stötte deras foder.
http://vildhast.blogg.se/2010/september/forelasning-om-foder.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback