Frodis Inridning dag 1

Vår lilla hingst Frodi (född 2007) är mitt inridningsprojekt den här vintern. För ett år sen påbörjade jag arbetet en hel del men jag har tagit allt från början nu. De senaste gångerna jag varit med han har jag kollat och slipat på grunderna i markarbetet, Online. Han är en lättlärd krabat men behöver tid på sig, blir han osäker eller förvirrad fryser han fast.

 

Idag bestämde jag mig för att gå vidare med lite mer focus kring själva inridningen. Jag valde att varken ta padden eller någon sadel, tar padden vartefter jag verkligen kommer att sitta och börja ta några steg. Började passet med 8an och massa friendly game med sticken, slå den i marken och lite helicoptern vilket är saker vi jobbat på tidigare och gick riktigt bra idag. Sen kom jag på att jag vill att han ska tycka Om att ha mig i sin zon 3, alltså vid sadelläget, och att jag ska kunna flytta han närmare mig. Så jag började med att lära honom att flytta bakdelen åt mitt håll, och jag lyckades av ren slump få till det så att varje gång han flyttat något steg och jag berömt så hamnade hans zon 3 vid pallen. Efter att han lärt sig det märkte jag att han självmant kröp närmare pallen när jag ställde mig på den. Då var det dags för honom att vänja sig vid mig på en högre höjd och delvis över honom. Så jag gjorde massvis friendly game med mig, mina armar över allt, mitt ben, ligga på mage och till sist satte jag mig någon sekund. Men jag gjorde inte allting i sträck, emellanåt bad jag honom att röra på fötterna lite. Mest för att få min idé att bli hans. Jag vill att hans idé ska vara att stå still med mig, därför gör jag allt annat lite jobbigt. Som att jag skickade ut honom, men gjorde en del byten av varv (mycket jobbigt både för kropp och hjärna) och sedan lät han komma in igen. 3e gången jag skickade ut han ville han komma tillbaka på en gång.

 

Han sa inte mycket om att jag satte mig. Ska nästa gång befästa tygeltagen mer och möjligtvis böja honom till ena sidan uppsuttet. Innan och under passet försökte jag lära honom en "brygga", ett ord som "betyder" godis, för att kunna använda det som positiv förstärkning vid lite trick träning senare. Efter passet, i hagen, började vi lite med 'buga'. Jag ska ta det i väldigt små bitar. Tror det kommer gå ganska så fort att lära in då det även kan tränas när det är mörkt, under vardagarna när vi bara kommer dit och ger de mat kan jag skona en minut eller två till lite trick träning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback