Om Bloggen

"When you understand the way horses feel, think, act and play and you´re not perceived as a predator, you will begin to get extraordinary results."
Pat Parelli

 

"När du förstår sättet hästar känner, tänker, handlar och leker samtidigt som du inte uppfattas som ett rovdjur, då kan du börja få extraordinära resultat."

Bloggen skrivs av mig, Joanna. Jag tar studenten sommaren 2011. Mina planer för framtiden ser ut som så att jag åker till Parelli i Usa på en Fast track kurs i Florida 02/2012, hoppas då på att få stipendium och får stanna för en Externship i 3 månader till, och kommer då hem som 2* Parelli Instruktör.

Jag planerar inte att endast hålla på med hästar utan kommer även att plugga vidare, för att senare förhoppningsvis kunna jobba med politiska frågor.

Jag håller just nu på och leker med mina hästar på Level 3 (av 4) i The Parelli Program.

 

 



 


Principle nr 7
"Horses teach humans, humans teach horses"
I bloggen skriver jag mestadels om min resa genom The Parelli Program med lite inslag ifrån Akademisk Ridkonst. Varför jag inte vill kalla det endast träning är därför att jag försöker att Inte träna mina hästar, för allting jag i slutändan vill göra med dem är saker de redan kan. Från deras första timmar på jorden kan de redan springa, framåt, bakåt, uppåt, neråt och åt sidorna. De lär sig tidigt hur de ska lägga över sin vikt för att hoppa över en stock, eller hålla balansen på bakbenen när de leker. Samtidigt lär även deras mamma dem de enda språket de behöver kunna. Jag är ute efter ömsesidig kommunikation med mina hästar där båda parter tycker det är roligt att spendera tid med varandra och lär sig av varandra. Varefter skulle det vara roligt att tävla inom något område, islandshäst, dressyr eller trec. Men hästarna ska vara inne på banan Med mig, och inte för mig.

 

Under Kategorin Projektarbete har jag valt att dela med mig lite av projektarbetet under arbetets gång. Det handlar om hästarnas vardagliga liv, vad det är som styr det och om och hur det påverkar våra kära fyrfotingar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback