Om Hästarna

Hästarna i bloggen bör oftast och förmodligen endast vara de 7 jag och min mor äger. Här kommer en liten presentation av djuren i mitt liv, i "inköps/födelse" ordning.



Glaeda från Gäverstad 1997 RB E / LB E
e. Atlas från Björkskär
u. Yr från Gäverstad
ue. Fákur fra Saudarkroki

 

(köpt 2003)Vår första häst, köpt till min mor. (vi har nog bytt nu?)
Hon är både mycket nyfiken och skeptisk, härlig häst med många egna påhitt, framförallt i hagen.
Nu jobbar vi på
Online: L3
Liberty: L3
Freestyle: L3
Finess: L2+




Lilja från Sörtorp 1992 Left Brain Introvert
e. Fakur fra Saudarkroki
u. Soley från Grensholm
ue. Fylkir fra Flugu
Vår andra häst, köpt till mig.

 

(köpt 2004)Trevlig gammal ridskolehäst/avelssto. Väldigt LI,
gör de allra finaste galoppfattningar för lite gräs/morot.
Lilja ligger just nu på
Online: L 2
Liberty: L2
Freestyle: L 2
Finess: L 2


Snaelilja från Gäverstad 2005 LB Introvert/Extrovert
e. Frami från Gäverstad
u. Lilja från Sörtorp
ue. Fakur fra Saudarkroki
Snaelilja, tror att hon heter Älskling. Hennes mamma Lilja betäcktes samma år som vi köpte henne, fölet skulle vara förra ägarens, altså Lena Mannerheims. Men då världens sötaste häst föds på påskdagen i snön så kan man inte låta bli att köpa henne.

 

(2005)Hon är en av världens smartaste hästar, smet ut på E4an en sommarnatt, polisen höll henne i hundkoppel, traskade in i transporten, åkte själv för första gången. Gnäggade när vi efter flera timmars sökande hittade, och hämtade henne hos Kolmårdens Islandshästar.
Snaelilja ligger just nu på:
Online: L 2+
Liberty: L 2
Freestyle: L 1
Finess: x

Glodis från Gäverstad 2000  RB Introvert/ LB Extrovert
e. Fakur fra Saudarkroki
u. Globlesa från Gäverstad
ue. Globlesi fra Saudarkroki

 

Glodis är enligt min mamma världens vackraste häst, därför var det snabbt klart att vi skulle köpa henne när hon såldes för ett kraftigt reducerat pris, felinriden.

 

(2006)Jag tackar allt som gjorde att vi var Tvugna att börja med Parelli. Då hon var nyckeln till våran journey. Hennes resa med oss började med att jag red in henne, hamnade på halsen och en bockande islandhäst var lös igen. Sedan testades Stefan Forsaman, som själv säkert kan göra underverk, men som Pat säger, there are many good horsemans, but not as many teachers. Vilket är grunden och nyckeln till varför det just var PARELLI vi började med. För det är skapat för oss andra mänskliga.
Glodis och jag Jobbar just nu på
Online: L3
Liberty: L3
Freestyle: L3
Finess: L3

Frodi från Gäverstad 2007 LB Extrovert/ RB Introvert 
u. Glaeda från Gäverstad
e. Kofri fra Morastödum
ue. Atlas från Björkskär

 

(2007)Vi fick vänta hela 12 månader på att få se denna krake. Det var väll onödigt av Glaeda att klämma fram en hingst. Men det kanske var ödet som ville att jag skulle ha en uppvisnings hingst. Det är i alla fall planen för denna lilla man.
Frodi jobbar just nu på:
Online: L 2
Liberty: x
Freestyle: L1
Finess: x


Mathilda 1996 RB / LB Extrovert
Nordsvesk Brukshäst
e. Teige Blessen 1872
u. Maija 22763
ue. Ego 1784

 

Detta vackra sto kom på en sista semester till de stall vi stod i, innan hon skulle få avsluta sitt liv på Kolmårdens Djurpark som Lejonmat. Hon hade fått diagnosen, Kronisk Fång med möjlig hovbensförbening.

 

(2008)Så min mor köpte henne för försäkringssumman. Det konstiga var att hon, inte ens från första gången jag ledde henne på grus ner till stallet, har hon aldrig ömmat! Ridits på Alla möjliga underlag och fortfarande aldrig visat minsta misstycke. Skulle vara intressant att träffa dessa välutbildade yrkesmän och se vad de skulle säga nu!
Mathilda och jag jobbar på:
Online: L3
Liberty: x
Freestyle: L3
Finess: L3+


Nicke Sund 96-4074 1996   LB Extrovert/RB Introvert
Varmblods travare
e. Sugarcane Hanover (US)
u. Vanessa
ue. Tibur
(2008)Vi skulle köpa sadel men kom tillbaka med ännu ett slaktoffer. Skulle vara fullt ridbar och frisk, men hovarna var hemska och han kunde inte gå normalt.
Det tog lite mer än 1 år med rehabiliteringsverkning, akupunktur behandlingar, och mycket rörelse som handhäst och hingstfostrare, innan han blev fysikt ridbar. Blev sakta men säkert bättre, fick hösten 2009 "återfall" (gick ner i vikt, började frysa och hade problem med ojämna underlag). Men när den sista puzzel biten föll på plats, rätt mineraler, så tog det inte mer än 2 veckor innan har var "på banan" igen!
Nicke ligger just nu på:
Online: L2+
Liberty: x
Freestyle: L2
Finess: L1




Kommentarer
Postat av: Josäfin :>

Sjukt mysig blogg du har!

Denna ska jag verkligen följa! =D

2010-12-21 @ 14:23:25
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: Anonym

hej, undrade bara om du skulle kunna skriva vad de olika sakerna "betyder"? :) T.ex. Online: L3 Liberty: L3 Freestyle: L3 Finess: L2+ osv Eller om du redan skrivit, hänvisa till det?

Jättefin blogg du har, kommer nog följa den här ;) :D keep up the good work :)

2010-12-23 @ 17:07:45
Postat av: Anonym

Hej!

Är bara tvungen att skriva o berätta att det var en vän till mig som fångade din lilla rymling på E4an med hundkopplet!

Kul att se att det gick bra, hon hade bråttom iväg till färjan ;)

2011-01-23 @ 20:04:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback