helgträning i snö

ush jag har inte all den tid jag vill ha till mina hästar. förhoppningsvis får jag någongång i januari bege mig ut på vägarna själv och kunna åka och jobba med de även på vardagarna då jag inte längre måste vänta på att mamma måste komma hem.

 

Lekte med 3 stycken idag, Frodi, Glodis & Mathilda.

 

Frodi var ovanligt RB, introvert. Han fick bekanta sig med barbacka padden medan jag försökte lära honom figure 8. Jag hade mycket svårt med hans horsenlity idag, men jag var noga med att sluta då allt kändes bra, men kan inte säga något förrän imorgon då jag få se hans reaktion på att göra det vi gjorde idag, igen. Glad, rädd, omotiverad vi får se.

 

Sen tog jag Glodis, var riktigt noga med att ge henne den tiden hon behöver då hon var mer eller mindre RBI. Vi gjorde lite figure 8, lite circling tills hon slappnade av. Så tog jag av linan och gjorde samma saker i Liberty, inga problem. Då hoppade jag upp och red för första gånger med 2 stickar. Nu börjar vi komma någonstans med får Freestyle L3! Circling gick perfekt behövde snart inte korrigera alls så jag kunde börja be om trav. Men trava på en liten volt kommer inte så naturligt för introverta islandshästar. Men 1/2 - 3/4 varv fick vi till. Blev så förvånad då det första hon gjorde var att länga på sig i traven, jätte vackert! När jag sadlade såg jag även att hennes rygg blivit mer musklad så jag lät bli att lägga i några shims i padden.

 

Sist ut blev Mathilda, raka motsatsen till de andra när hon är RBE, hon kan bara inte sluta röra på sina fötter. Jag upptäckte jätte bra strategier både online och när jag sedan red. Bland annat så skulle hon trava runt ena och skritta runt den andra konen i figure 8, det gjorde att hon blev väldigt koncentrerad på mig samtidigt som hon efter ett tag själv ville skritta genom hela. När jag sedan red hade hon inte lika lätt som glodis att koncentrera sig på cirkeln. Det var vid 2 specifika platser som hon alltid ville vika av, då gjorde jag så att platsen precis Efter det blev en kel/godis/pust plats, så att hon istället för att tänka på att vika av skulle tänka på att komma till de platserna där hon får godis/vila. Efter bara något varv så behövde jag inte längre påminna med sticken, ren magi!

Kommentarer
Postat av: velepa - NH inspiration

Sv. Tack för den informationen. Anledningen till att TT får de är att homeopaten skrev att en lämplig foderstat för honom kan vara betfor, havre och hö av bra kvalite. Jag har aldrig förstått varför man ska ge betfor, de är ju bara massa socker egentligen. Men jag ska ändra, skippar betforen hädan efter. Allt för att förhindra att hans mage ska paja.

Vad ger du dina hästar? :D

2010-12-15 @ 17:06:45
URL: http://velepa.blogg.se/
Postat av: Natalie

Härligt att läsa om din relation till hästarna! Roligt också att Mathilda är RBE, så annorlunda mot min nordis som helst bara vill stå still! :-)

2010-12-18 @ 09:23:24
URL: http://mossmoss.blogg.se/
Postat av: janina

Svarar här på din fråga i min gamla blogg, om hönät :) ska fixa en ritning med Paint och lägga på den nya bloggen sen, fått fler frågor men har inte blivit av bara :) blir inte mycket billigare dock om man räknar till tiden det tar att knyta nätet än om man köper ;)

2010-12-18 @ 09:50:06
URL: http://argusfro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback