Mycket intressanta enkät resultat

Har fått över 130 svar på min enkät och resultaten är mycket intressanta. Som det ser ut nu finns det tydliga skillnader mellan hästarnas psykiska tillstånd och hur de bor.

 

De svårfångade hästarna
18% av de som står på box (flest hästar som står inne mer än 12h)
5% av de som går på lösdrift
64% av dessa hästar går i hagar mindre än 5 paddockar

 

Hästar som är buffliga
31% av de som står på box (flest hästar som står inne mer än 12h)
13% av de som går på lösdrift
70% av dessa hästar går i flockar mindre än 5 hästar sammanlagt

 

Hästar som överlag upplevs för pigga / stressade & nervösa
30% av de som står på box
16% av de som går på lösdrift
70% av dessa går i flockar mindre än 5 hästar sammanlagt

 

Det var ett litet smakprov. Jag ska, om vädret tillåter, göra fältstudier på boxhästar på onsdag. Förhoppningsvis ska jag även få åka och kolla på Active Stable stallet i Stockholm!




Kommentarer
Postat av: Anna

Oj vad intressant! Det borde görs fler sådana här enkäter! Bra initiativ av dig :) När man väl haft sin häst på lösdrift förstår man att det finns egentligen inget annat alternativ. Jag har verkligen börjat förstå hur allt hänger ihop hos hästen, alla bitar med de mentala och psykiska. Hästarna blir helt fantastiska, dom blir hästar :)

2010-12-04 @ 12:21:24
URL: http://parelliliv.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback