lata tjockisar

En perfekt dag för en ridtur, tänkte premiär rida Snaelilja då hon kom hem i helgen. Inte dräktig tyvärr.
Men så blev det inte. De enda hästarna som kom när jag ropa var Nicke (såklart halvflygande i full fart) tiger och lilla mimmie, alltså de som inte vågat sig över bäcken. Resten, de som behöver röra på sitt fläsk som blivit lite för stort, de tyckte inte det var värt att bli blöta om benen. Så de fick skylla sig själva.

 

Istället tog jag Nicke och jobbade lite med transporten. Har bestämt sen i söndags att hästarna ska få sitt kraftfoder i/vid transporten medan jag borstar av de lite för att en gång för alla ha det här med transporten avklarat . Allmänt friendly game alltså. Idag gick jag ett steg längre med nicke och stoppade in hinken lite längre in och bad honom att ha alla 4 fötter på rampen. Det tog några försök men han var väldigt lugn och kände inte för att slänga sig ut när han väl kommit in.
När han ätit upp den lilla näve havre i hinken fick han gå ut, jag fyllde på lite havre och sen in igen. Han ville gärna stanna och äta "rester" med bara 2 framben på. Men jag ställde lite mer krav än så. Ganska så snart gick han in. Efter 2-3 in-ut-nytt havre- in omgångar så gick han sedan på första försöket helt in i transporten. STRÅLANDE!
En häst fick något vettigt gjort idag i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback