Frodis Inridning dag 15

Frodi som jag bestämt ska bli min stjärna, fick sin första session sen jag kom hem från england nu i torsdags.
Började online.
Tänkte att jag kan sadla han under tiden kan smaskar mineraler. han var lite extrovert och rörde till och med omrking på hinken så att han samtidigt som han åt kunde röra på fötterna. Men det går ju snabbt att sadla tänkte jag. Hade han inte varit så självsäker hade jag lärt mig en läxa. När sadeln gled av, som tur på min sida så jag hann fånga den lite, stannade han bara upp någon sekund för att kolla vad som låg vid hans bakben, men sen fortsatte han med att undersöka allt i hans närhet.

 

Alltså, försök inte sadla en häst som inte vill stå still, framförallt om du har en häst som kan bli rädd eller om du är rädd om din sadel. Men på sätt o vis var detta ett bra test.
Sen online jobbade jag o frodi på lite sideways och circling. Trots att han är ganska extrovert så tröttnar han fort ute på volten och saktar av till skritt. Det var då jag testade det Pat på senaste (för mig) tiden har visat, att en fas 4 innebär att slå sticken tre gånger (på samma ställe). Istället för att en fas 4 endast är en touch it.
(faserna : fas1-lift it
fas2-lead it
fas3-swing it
fas4-touch it )
Detta fungerade väldigt bra, han ansträngde sig till och med där ute. Sen lekte vi med lite övergångar (yoyo game) ute på volten. Gjorde det till ett mönster. Vid trädet - halt. vartefter la jag till vid traktor-trav/galopp. Vilket gick Riktigt bra. efter bara några gånger gjorde han SLIDESTOPP vid trädet. Övergångarna mellan gångarterna var lite sämre, får jobba på att renodla dom lite.

 

Sen hoppade jag upp och gjorde iprincip samma sak uppsuttet. Detta var andra gånger under sadel, och han sa ingenting. Det blev dock en liten bock, men det var mitt fel då jag endast använde faserna (rumpa, lår, vader, hälar) utan att vara följsam och genom min följsamhet visa att jag ville framåt. Han erbjöd även en hel del backning, utvecklade det till en backing circle. alltså backa på volten, endast första gången var jag tvungen att stanna upp och flytta framdelen - backa -flytta fram- backa o.s.v han är så himla lättlärd :)

 

Nästa gång vill jag ha min session filmad, både för att se mig själv och hästen ur en annan synvinkel, men även kul att ha lite på film.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback