Ibland går inte hissen enda upp!

lekte med tre damer idag, hade en breakthrough med Mathilda! Börjde med Glaeda som faktiskt kom till mig, precis efter att nicke hälsat på mig. hon är nickes nya flickvän nu, de gör ALLT tillsammans. Jag fjäskade mest för glaeda, gav lite godis här och var, sen lekte vi friendly game med grimman, tog hon upp eller bort huvudet följde grimman med, blev hon nyfiken eller tog huvudet mot mig så försvann grimman! Hon är så smart så snart förstod hon poängen och accepterade grimman. Det var allt vi gjorde.

 

Sen kom glodis. vi lekte med 45" linan ("lassot") , long distance driving game, från hönät till hönät medan jag stod på sama plats. Perfekt övning för introvert, eller hungriga extrovert hästar. Går att göra på alla nivåer, lång till längre lina, och skritt till galopp. Både som driving game och yoyo game. Sen fortsatte vi med "connected" trott som på sistona gått riktigt bra och idag fick vi till ett helt varv! och mot slutet gjorde jag bara lite stick to me för att testa, och hon fattade till och med galopp! Hon är helt otrolig! Det gör så mycket när man tar hand om hennes känslor och ger henne tid. Idag frös hon aldrig ens fast.

 

mathilda kom sist. Och där har jag lärt mig något nytt! jag har missuppfattat hennes horsenality så himla länge, och jag har länge sett the signs men det har aldrig gått igenom min tröga hjärna. Hon är en INTROVERT! Jag har alltid läst henne som extrovert, men allt de behöver gör henne värre! Mer lina, mer space, mer energi och högre faser har ju faktiskt inte fungerat! Hon vill hålla handen, ha lång tid på sig att tänka och helst av allt stå still och mysa med mig. Hon är helt enkelt en high spirited introvert! helt otroligt. circling game har aldrig varit vår starka sida, desto mer lina desto mer springer hon, men så fort hon känner att det tar stopp saktar hon ner lite, och ger mig "slak in the rope". Så idag trots att jag hade 45" höll jag kvar henne nära när jag skickade ut henne. Sen gjorde vi lite yoyo på två ställen, efter några gånger förstod hon faktiskt det! Vilket hon aldrig gjort förr. Men nyckeln var att vänta, och inte vara så hård på vart hon ska stå. Jag börjar min fas 1 vid ett visst ställe varje gång, sen fortsätter jag uppåt sakta med en fortfarnde mjuk fas 4 tills hon stannar. Så fort hon stannat bad jag henne fram igen. (hon stannade med näsen mot mig berädd på att komma in) efter bara några gånger förstod hon alltihop! Men hon får fortfarande panik vid ett vanligt circling game när jag står neutral i mitten och hon ska fortsätta gå/springa ute på volten. Typiskt för RB Introvert är att dom är "bonding", och gärna vill vara med en. Så desto mer panik hon har desto mer vill hon komma till mig, oftast. Så jag måste komma på ett sätt att göra the circling game ofarligt och trevligt för henne. ( egentligen är det lite roligt att jag har problem med att min häst vill vara med mig för mycket ... )

 

(en bild på extroverta nicke)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback