det där med BETT

http://www.hippson.se/artikelarkivet/utrustning/kopia-av-forskningskollen-hastar-far-munproblem.htm

 

min personliga syn på bett :

 

Jag vill inte använda ett bett till att stanna eller styra min häst, jag kan använda ett bett till att förfina signaler där det krävs superfin presicion, som i dressyr-arbete.

 

Men vet jag att min häst inte är så pass självsäker, eller litar så pass mycket på mig att det kan uppstå Kris situationer där jag inte kommer kunna få stopp på min häst med min kropp eller en string runt halsen, då sätter jag inte på ett bett! Eller så har jag både ett hackamore (repgrimma + reptyglar + ledrep) + ett träns. Så att jag i en nödsituation kan dra tag i grimman, istället för att dra inuti hästens känsligaste del!

 

bonus: sist vi var hos hästtandläkaren med två av våra ston, så sa han att han Aldrig sett så fina munnar på ridhästar! Han kunde inte tro att de reds!

 

Det är inte Hästens fel att den "inte lyssnar", det är MÄNNISKANS fel att den inte kan kommunicera med sin häst!

Kommentarer
Postat av: Sara Carlsson

- Jag skulle vilja lära mig av dig! Jag kan redan lite grann, men du verkar vara grymt duktig på det du gör! Jag ser upp till dig! :)



Kram<3

2011-08-31 @ 16:29:47
URL: http://jamtlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Sara Carlsson

Hur gör du för att få hästarna att lyfta frambenet för att sedan gå i spansk skritt? Och hur gör du för att få dom att stegra? :)

2011-08-31 @ 20:05:11
URL: http://jamtlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Malin

Fick samma kommentar om Snobben med, när vi var hos Torbjörn. Såfort han kollade i Snobbens mun sken han upp som en sol och sa att det finns inte minsta lilla grej att påpeka och det är inte ofta han ser ridhästar som är så fina i munnen. Så trist att större delen av alla hästar lider av några former av bettproblem (ryttarproblem) :( / Malin

2011-08-31 @ 21:19:51
Postat av: Sara Carlsson

- Okej, det ska jag prova! Det låter super! Tack så jätte mycket för hjälpen! :)



Kram! <3

2011-09-01 @ 14:26:34
URL: http://jamtlandsryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback