Bestämd rangordning, samarbete eller olika jobb?

Norah skrev ett inlägg angående flockdynamiken.
Mycket bra skrivet, har själv den senaste tiden pratat med om det och funderat på att dela med mig av mina tankar. Håller verkligen med i det hon skrivit då jag själv ser exakt samma beteenden i vår flock.

 

Finns dock en grej till som jag sett i vår flock som Norah inte nämner. "Rangordningen" vem flyttar på vem är inte så enkel och "logisk" som man tror. Oftast tänker man att den som är nr2 kan flytta på alla andra förutom nr1, nr3 flyttar på alla andra förutom nr2 +1.

 

Men i vår flock är det endast nr 1, ledarhingsten (vallack) Nicke som alltid har sin ledarposition. Stona verkar ha något annat system.
Oftast kan man se att det är antingen Glodis eller Glaeda som är ledarstoet, mestadels Glodis. hon är alltså nr2, sen vill jag säga att Lilja kommer nr3 .
Glaeda nr4.
Mathilda nr5
(längre ner vet jag inte riktigt hur det ligger till i dagsläget faktiskt)

 

Men nu är saken den att Glodis(nr2) flyttar ALLTID för Glaeda(nr4), trots att Glaeda är i ordningen nedanför henne. Likaså kan Mathilda(nr5) flytta på Lilja(nr3) ibland, trots att även hon annars är lägre i rang. Samtidigt som Glaeda (nr4) ibland tar ledarsto rollen (nr2) så går hon Alltid undan för Lilja(nr3), likaså går Glodis(nr2) alltid undan för Glaeda(nr4).

 

Vad detta riktigt beror på jag jag bara spekulerat kring. Jag misstänker att det kan ha o göra med personliga band, då Lilja och Glaeda sen länge gott ihop, då Glaeda var ung och innan hon blivit så säker i sig själv för att kunna klättra i ordningen. Därför kan de, mellan sig, ha en förutbestämd ordning där Glaeda alltid går undan för Lilja.
Likaså tror jag relationen mellan Glodis och Glaeda fungerar likadant då Glodis är yngre och troligtvis gått med Glaeda tidigare och de har då behållit den respekten för varandra.

 

Mathilda-Lilja fallet är dock helt nytt och beror därigenom på något helt annat, min misstanke, deras egen horsenality.
Lilja har blivit äldre och verkar ha tappat krigslusten. Mathilda däremot har genomgått en stor förändring de senaste åren. De första halvåret var det så att hon bokstavligt talat kissade på sig så fort någon häst kom i närheten av henne (inte brunst). Nu har hon klättrat upp en bra bit och försvarar gärna sina hästar från andra (att försvara är ledarens uppgift) Jag tror Mathilda ständigt är i en personlig utveckling där hon om några år möjligtvis är ledarstoet, nu gör hon sitt bästa men är inte tillräckligt självsäker för att vara där än.
Men även där har jag sett en utveckling hos henne när vi jobbar från marken där hon nu mer och mer blir Left brain och börjar ta för sig och faktiskt vågar lämna mig för en lite längre sträcka.

Think Natural
/ J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback