Frodis Inridning dag 10

Han är HELT OTROLIG! Inte gjort något på en vecka, om inte mer. Men såg idag att vägen in i skogen var ridbar/gångbar så Frodi och jag kunde ta vår första egna skogstur. Min förhoppning var att ta sig till bommen, (ca 400m? bort) och ta den tid den tar, oberoende på om jag sitter på eller går bredvid.

 

Började såklart i hagen med att kolla så att allt sittter och så han inte blir rädd för lätena min overall kan göra (trädgrenar gnids mot, karborreband m.m.) Kollade även så att han inte tyckte repen var ovanligt konstiga eller läskiga, han var lite skeptisk men det fixade vi snabbt. Hoppade upp och kollade så allt fungerade.

 

Sen hopade jag av och gick från zon 3, (sadelläget) en liten bit på "vägen" för att se hur han är. Och det var inga problem, han va lugn och väldigt motiverad till att gå på nya äventyr. Så jag hoppade upp. Aldrig ridit på en så lugn men ändå glad och pigg häst! han var jätte avslappnad, inte ett tvivel eller någon tröskel hade han. Han trampade på som bara den. Att stanna var inte hans prioritet men han gjorde det, inte på en fas 1, men det kommer snart, om det är något mina hästar ska kunna så är det att stanna. Med tanke på hans lugn så vågade vi oss även på att trava, inga problem. Han var då fortfarande pigg och glad och det viktigaste, kontrollerbar. Jag kände att han inte skulle ha något emot att springa ännu fortare, så jag började galoppera lite i min kropp, det tog 2 sekunder för honom att lista ut vad mitt "gungande" innebar. Han är heeelt otrolig!

 

För att inte göra för mycket vände vi strax efter bommen, trots att vi kunde fortsatt en bra bit till. Det är lätt att göra för mycket när det går så oväntat bra! Även på hemvägen gjorde vi lite gångartsbyten, halt, back, skritt, trav, galopp, halt, back o.s.v  han blev lite pigg där men det var väntat och fortfarande kontrollerbart. Han är helt otrolig, känns som om Han kan ta Level 4 på nolltid (jobbar på Level 2 just nu). VILL BARA HA VÅR NU!

Kommentarer
Postat av: sofieH

gud vad kul! :D låter härligt.

2011-02-06 @ 07:57:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback