Frodis Inridning dag 9

Frodi fick gå ut en sväng med mig på idag med. Hoppade upp ganska direkt, kollade bara så tygeltagen fungerade. Carolina och Alfons fick gå först och vi på släp efter. Efter några meter blev han osäker, tror inte det var riktigt trösklar eller något läskigt utan bara osäkerhet då min ledarroll inte är likadan för han när jag sitter på. Men jag frågade bara om han ville gå fram vilket han gjorde så det var inga problem. Annars hade det bara varit att hoppa av.
( Rider på ett "natural hackamore" En repgrimma med ett 22" rep som jag knutit tyglar + resten ledrep. Det bästa som finns! Då är man beredd på allt överallt.)
Men vi hann ifatt Alfons och Frodi kände sig tryggare med att gå tätt bakom så vi gjorde det. Så försökte jag få in min signal till trav vilket gick galant upptäckte jag senare då han på en lång fas 1 faktiskt började trava.
Sen är han lite svårstyrd så om jag hade kunnat så hade jag bestämt ett mönster, ex slalom, volt slalom varvbyte m.m. i en paddock eller liknande för att få in svängningen.
Till nästa gång ska jag simulera ljudet av trädgrenar mot min overall, vilket han reagerade på när jag red. Dåligt förberett från min sida där. Sen kanske bara göra massa friendly game med sticken då jag sitter på med. Få han att förstå skillnaden mellan, neutral och aktiv. När jag vill något, och när jag inte vill något fast fortfarande rör på mig där uppe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback