Godis, fusk eller livsviktigt?

Jätte duktiga Norah som skriver bloggen horsebalance hade en intressant diskussion angående att ge Godis till sin häst. Jag kunde inte låta bli att skriva hur jag, eller egentligen Parelli, tänker kring det. I diskussionsslutet visade sig att vi tänker likadant kring ämnet. Ta en titt.

 

Detta är vad jag skrev
"Det finns skillnader på hur man kan använda godiset. Antingen som Bribe eller treat. Alltså antingen som muta eller som belöning. 

Det farliga kan bli om man använder det som muta, eller om man inte motiverar (med belöning) en häst som inte ser någon mening med att göra det vi önskar. 

Jag har några hästar som älskar och lever för maten, och hästar som inte bryr sig eller inte ens kan äta godisen.
De hästar som älskar mat älskar mig när jag leder de till olika underbara gräsplatser. Det var så jag fick min gamla dam att Vilja anstränga sig, och till och med göra galoppfattningar från halt! (inga öron bakåt, ingen viftande svans, inga spön eller sporrar nödvändiga när det blir hästens idee att göra det!) 

Men jag belönar bara hästen om den ansträngt sig och gjort det jag önskat. Den får då en belöning, godis ut handen, gräs eller vila. Jag vill inte att den ska lära sig göra något speciellt (förutom när jag tränar trick) bara för att den vet att den kommer få godis. Den får inte godisen för att den fattat rätt galopp, eller stannat. Jag använder inte godisen till inlärningen, utan till motivationen Innan. Det är svårt att lära sig om man inte tycker om ämnet eller hur? Jag vill att den ska vilja anstränga sig för Mig, och känna att det finns en MENING med att göra det jag ber om. 
Samtidigt "Don't make or teach assumptions". 

Min unghingst är inte mycket för godis, och därför är det onödigt att använda det. Nackdelen då är att trickträningen går mindre bra. Likaså älskar ett av stona att röra på sig, att stanna och ge henne godis skulle hon tycka var helt meningslöst.
Men för rätt häst, på Rätt sätt gör det underverk!
Kram Joanna"

Kommentarer
Postat av: tilda

Superbra skrivet, håller med dej!

2011-01-13 @ 05:40:09
URL: http://harmonyhorse.blogg.se/
Postat av: Sandra - NH inspiration

Håller med, väldigt Bra skrivet!

2011-01-13 @ 13:15:34
URL: http://velepa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Min häst lever för att äta, det är det bästa han vet. Jag har alltid havre och en klicker i fickan på stalljackan, gör han nåt riktigt bra så får han nån näve havre. Motiverande, han kan slå knut på sig själv för att få havre, så gäller att jag tänker på vad jag lär honom.



Han lär sig nya saker efter ett par klick när vi klickertränar, så är en metod jag använder mycket.

Klickertränar även vid ridning, om det var möjligt hade jag gärna använt det vid körning också, men har inte kommit på hur än..



Men tyvärr kan jag inte träna in allt med mat som belöning har jag insett nu när vi har endel "ledarskapsproblem".

2011-01-13 @ 23:10:00
Postat av: Camilla

Oj, glömde skriva in mitt namn. Men jag skrev den förra kommentaren. :)

2011-01-13 @ 23:10:38
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Camilla

SV: Svarar dig här. :)



Jag ger godis vid rätt tillfällen, men jag ger för mycket. Jag höjer inte kraven för att få godis.

Förut tränade vi mycket på att välta tunna och gå sidvärts över, det fick han godis för.. I flera veckor.. För att göra samma sak. Det var beteendet efteråt som fick mig att inse att jag ger för mycket godis. Nu kastar han sig fram emot saker för att få ha dom under sig, han försöker på olika sätt, under magen, mellan frambenen o.s.v.

Min medryttare red på ridplanen när en annan tjej hoppade sin häst, Dacke kastade sig mot hindret och joxade med att ha det under sig och det tog lång tid innan hon fick honom därifrån.



Det handlar mycket om att han förväntar sig godis och han ser ju så söt ut så jag tycker synd om honom och ger lite havre. Han tränar mig rätt bra. ;)



Men har börjat byta ut nog vila och kli, eller snarare, BARA ge vila och kli. Han har fått vila och kli förutom också, men dessutom godis.

Nu är min utmaning att bara ge godis för riktigt bra saker.

Sluta ge för saker han redan kan. Min tränare påminner mig ständigt, men hans "tyck om mig"-blick för mig vek..



Körningen är inte framåtbjudningen något problem just nu iaf, utan snarare tvärtom. Han planerar inte alltid att stanna när jag ber om det utan springer glatt på i samma tempo. Det brukar lösa sig när jag slutar be och kräver istället.

Men finns ett ställe på hemvägen där vi galopperat för ofta tidigare, men när jag inte ville det en gång så stack han såklart. Nu tre månader senare så skrittar vi fortfarande alltid där, men han försöker sticka varje gång ändå.

Är väl då jag skulle velat gett godis när han stannar, tränar alltid halter där.



Med mig har han inte stuckit igen, men rider någon annan honom så lyckas han alltid. Det gör ju att han fortsätter försöka, för han lyckas ju ibland..



Men vi har vissa ledarskapsproblem, men mycket beror på att jag inte tänker på att han tränar mig lite oftare än jag tränar honom. Och han är en alldeles för smart häst för mig.

2011-01-14 @ 12:03:05
URL: http://parellikusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback