Stoppa in leksaker i hagen och se vad som händer

Det var precis det jag gjorde, stoppade in leksaker i hagen och ställde mig på avstånd.
Först, innan det så var jag omotiverad och bara stod och umgicks mentalt med hästarna i hagen. (Undemanding time) Vad jag är gjorde och hur jag än vände på mig så stod Mathilda där, även Nicke kom efter ett tag och ville bi kliad. Han är så söt då, en stor häst som tar ner huvudet och stoppar det i min famn. Under hela denna tid gav jag inte en godis åt någon av hästarna. Nu vet jag vad islandshästarna tänker om mig i alla fall.. Det roliga var sen när jag tänkte att okej kan väll leka lite liberty i hagen med mathilda då. Nej det ville hon inte, eller jo fast snarare, " jag vill retas med dig och göra det motsatta från vad du vill". Vilket inte är en bra idee när Glaeda är på spänn och Älskar när hon får någon med sig på sina rutter i hagen.. Så jag hämtade bollen, en flag (stick med platspåse) och grimma rep och vanlig stick.

 

Det var så spännande att se hur flocken handskades med leksakerna. Nu har alla sett bollen tidigare, dock har inte alla lekt med den. Flagen har ingen av dom bekantats med. Så fort jag gått tillräckligt långt enligt hästarna så dick glodis raka vägen mot bollen, puttade på den, kollade på mig, sen gick hon och började mecka med flagen. Glaeda travar då fram till bollen och börjar leka med den. Jag är så ledsen över att jag inte hade kameran med mig, hade varit extra lärorikt ur flera synpunkter! Men glaeda hade riktigt roligt, efter ett tag blev även Lilja sugen, och då lyckades hon putta in den Under Glaeda. Hon stod och kollade på den ett tag, backade, nae den följde med, framåt, då följde den också med.. åt sidan. wow! o så fortsatte hon att gå runt och putta på den.

 

Efter att hästarna verkade klara med leksakerna tog jag mathilda, vi stod och myste en stund (så grimma inte altid innebär att vi ska göra något) sen tränade vi på sideways. Både ifrån och mot mig. gick okej. Sen bestämde jag att hon får havre vid stolpen och 10 meter senare vid ligghallen. DÅ gick det bra. Hon fick alltså inte godis för att hon gjort sidewaysen bra, utan för att hon tagit sig till den platsen. Sen ber jag henne att gå sideways dit. Redan tredje gången så kom hon på att går hon i en fin och rytmisk skänkelvikning kommer hon snabbare fram till havren. Perfekt win win för båda. Sen tänkte jag bara intruducera flagen för henne. Det slutade snabbt med att den fladdrade överallt på henne medan hon bokstavligt talat sov. Vilken Left Brain häst!

 

Sen tog jag Glodis och introducerade flagen för henne. Var beredd på att kanske inte ens röra vid henne med den idag. Men det gick bättre än jag trott. Jag gick baklänges i en cirkel och hon fick följa den. Då hon är right brain introvert som gärna fryser fast och står och rycker när något rör vid henne så är det bra att hålla benen i rörelse. Så gjorde jag approche and retreat med flagen, den kom och gick, hela tiden till ställen där hon precis Började tycka att den blev obehaglig, då försvann den, sen igen o.sv. tills den inte längre vad obehaglig i den punkten, då gick vi lite längre.. Mot slutet kunde hon ha den överallt, även på öronen och pannan! Nästa gång ska jag skaka den mer så hon vänjer sig vid det.

Kommentarer
Postat av: Catoanastasia

I like your website alot...its lots of fun...

2011-10-07 @ 10:07:52
URL: http://catoanastasia.blog24h.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback