Undemanding time - Den allra viktigaste tiden

Nu när vintermörkret fortfarande hänger tungt och snön aldrig slutar falla kan det bli både svårt och tråkigt att göra något med sina hästar. Men att sätta sig på en höbal i hagen och lyssna på musik (i mitt fall, bok eller sömn fungerar lika bra) är inte illa, och faktiskt mycket viktigaste än man kan tro!

 

Undemanding time - Icke krävande tid
Icke krävande tid är sådan tid som hästarna oftast spenderar med varandra, de vill inget av varandra, de står och äter eller sover men de är fortfarande i varandras närhet.
För att uppnå den allra bästa relationen bör man använda sig av Kärlek, Kommunikation och Ledarskap (Love, Language & Leadership) i lika stora doser. Är det så att varje gång hästen ser sin människa så ska de alltid föra en diskussion (language), som människan alltid bestämmer över (leadership), blir det svårt för hästen att se denna människa som sin flockkompis/ledare. Hästarna kan inte anpassa sig till oss, utan det är vi som måste anpassa oss till dom och deras naturliga beteenden och behov. Vilket innebär att tiden vi spenderar med hästen ska vara så lik den tid som den spenderar med sina flockkompisar som möjligt.

 

Samtidigt är det svårt för att riktigt göra så. Men att försöka går alltid!
Jag är själv ganska dålig på det, men nu på sistone har jag tagit små stunder för att gosa eller bara iaktta och det ger så otroliga resultat, vilket är varför jag vill tipsa och påminna om hur viktigt det är!

 



 

För mig känns det som slöseri med tid att bara inte göra någonting med sin häst, framförallt när tiden inte växer på träd och vi har fortfarande lika många hästar.. Men det gör underverk! Jag har hört från många, som både gjort det själva men även hos parelli under kurser, då de vill att man spenderar 30 min i (eller utanför om man har en farlig häst) hagen och inte kräver något av hästen. Efter några dagar var det inget undantag att hästarna kom och la sig bredvid sin människa!

 

Nu har inte jag gjort det lika kontinuerligt och inte tagit varje häst för sig men även de stunder jag bara suttit på en höbal har förändrat framförallt Fordis och Alfons (inte vår häst) attityd mot mig i hagen. Förr var de antingen lite skeptiska eller Godis sugna, det var som att de inte riktigt kunde bestämma vad jag var för typ och hur de bör se mig. Nu är det verkligen som om jag är en i flocken.

 

Parelli har på de checklist på ParelliConnect satt in Undemanding time & "Mosey" under Level 2

 

I have spent seven 30-minute sessions in a row of undemanding time with my horse.

 


I have been taking 10 minutes to “mosey” On Line each time before I play or ride.

 


Undemanding time spenderar man bäst på en begränsad plats (paddock, rundcorall) med endast en häst. Man bör ha med sig en bok, eller något annat man kan koncentrera sig på för att Inte känna behovet av att göra något med hästen. Enda gången man bör rikta sin uppmärksamhet på den är ifall den håller på att ta sig in vår personliga bubbla, med antingen tänderna eller hoven..

 

Mosey är som undemanding time, fast ännu bättre, man ser till föra hästen till ställen den skulle vilja gå till, och låta den vara där hur länge den önskar och även låta hästen leda flocken (sig själv och sin människa) dit den vill. Man gör helt enkelt det hästen skulle vilja.

 

Jag brukar även försöka att göra lite "moseying" under "träningspassen". Då till sjön och äta vassen hästarna ÄLSKAR , gå till diken och äta andra vattenväxter de älskar, eller låta Glaeda undersöka precis vad hon vill i skogen.

 

Nedan kommer lite bilder (bild 4, genom att mathildan får vila vid tunnorna blir de en sweet spot vilket då bör få henne att Vilja göra saker vid dom som då var att hoppa över dom istället för att springa förbi)

Kommentarer
Postat av: Natalie

Bra inlägg, jag börjar mer och mer förstå vikten av undemanding time! Perfekt att utnyttja vintern till det, när det kan vara svårt att göra andra saker...

Igår satt jag på en hink i boxen medan min häst åt sitt kraftfoder och sedan satt jag kvar i 10-15 minuter utan att göra någonting! Nyttigt för mig men framför allt för honom som inte alls tycker om att stå i box (vilket han inte gör på nätterna heller) men det är ju bra träning inför kommande transportresor och andra klaustrofobiska situationer. Han var mycket lugnare med min närvaro i boxen! :-)

2011-01-15 @ 14:10:28
URL: http://mossmoss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback