Frodi är .... otrolig!

Igår när jag lekte med mannen hade vi stora problem. Han kunde inte gå ett helt varv i circling game. Han frös alltid fast. jag testade ALLT jag kunde, både sånt som jag vet fungerat förut, och sådant jag spontant testade. Ingenting riktigt fungerade. två gånger trodde jag att något funkat, men så fort han kommer förbi ett varv tröskeln kom hans rädsla tillbaka.. I två timmar försökte jag lista ut vad det handlade om. Jag upptäckte att trösklarna inte var på grund av omgivningen, utan varje gång han kom till min sida, och då han hamnade bakom mig, frös han fast. Samtidigt kunde han utan problem, och avslappnat, gå runt ifall jag följde med, eller bad han gå runt i sideways, med huvudet mot mig.. samtidigt som han kunde göra en cirkel, ifall jag hela tiden tog in repet lite så att han kände trycket ifrån grimman.
Jag kom fram till två saker:

 

antingen är det min energi som får han att gå, men fortfarande rädd/osäker (RBI)  och bakom ryggen försvinner pressen och han fryser fast för att han fortfarande är rädd.

 

eller så känner han sig övergiven och blir därför osäker när han hamnar bakom mig. Han vet helt enkelt inte vart han ska ta vägen.

 

jag improviserade ihop ett avslut på vår session igår och allt var upp till bevis dagen därpå, idag.

 

Idag var han helt LB, jag kunde be han fortsätta gå och inte äta gräs utan att han tog illa upp eller blev orolig, och han gjorde varv efter varv, med "jag är uttråkad huvud-skakningar". great! helt otroligt, det värsta är, jag vet inte ritkigt VAD det var som gav det här resultatet..

 

allt det här har vi såklart gjort mitt i en backe + i skogen där han verkligen måste anstränga sig för att veta vart och hur han ska sätta fötterna!
I slutet av vårt pass idag började vi även med öppnor ifrån marken, han ska bli en snygg häst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback