Länge sen!

Det var ett tag sen jag har tagit mig tid och skrivit här. Har haft fullt upp, tagit studenten, jobbar, försökt hinna med några hästar, varit på festival och börjat jobba igen. Och nu är jag ledig en vecka.

Jag Börjar ledigheten i helgen med Kurs för Erika på Vikbolandet. Frodi ska få vara med på sin första kurs på lördagen, och på söndage blir det Glodis.

 

Frodi började, för bara 2 dagar sen att faktiskt gilla mig! Tjoho, äntligen, som jag har jobbat för det, efter 3-4 år med parelli känns det INTE bra när en häst så tydligt visar att han INTE VILL VARA MED DIG! utan förvarning, jag och Anne har fortfarnde ingen aning, och nu har vi ännu mindre aning om vad rackaren håller på med.
Enligt mina observationer går mannen från RB till LB på en sekund.

 

(Skalan är LB - dominant, omotiverad. Confident. Unconfident. RB-Rädd.) De ska helst vara confident, men de kommer att gå över till den andra sidan, och bli unconfident då vi lär dom något nytt eller ställer högre krav på dem.

 

Frodi har då gått från RB introvert = hemskt skeptisk, till nästa sekund totalt uttråkad. Strategierna för RB Introvert är att ta det sakta, ge de tid och inte gå upp i faser eller ställa krav. Strategierna för  LB extroverta är de motsatta, hitta på saker hela tiden, och är du en mes kan du inte bli tråkigare. och gör jag fel, blir han bokstavligt talat sur, han har en blick som bara utstrålar "evil eye" = jag är sur på dig. knepig ponny hingst, men gud va kul det är ! :D

 

Flickorna har blivit lite, lite för tjocka. Glaeda är dock på gott humör och vill leka! Första dagen jag tog henne så bokstavligt talat ville hon springa från hagen. Glodis är däremot inte lika frammåt, men hon ställer däremot desto mer frågor! Hon är verkligen med och tycker det är kul! :D
Nu är det bara sätta full fart och inte slöa, utvecklas och lära sig så mycket som det bara är möjligt. och såklart hoppas på att kunna filma level 3 innan sommarens slut.

Kommentarer
Postat av: Natalie

Det låter precis som min ena valack! Ena stunden är han sååå uttråkad att han skulle kunna somna och nästa stund är han skeptisk och osäker.



Vilket fantastiskt arbete du gör med dina hästar!

2011-08-02 @ 21:13:00
URL: http://mossmoss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback