Min hästhantering

I min hästhantering använder jag mig av parelli natural horsemanships tankesätt och principer.

 

Det som jag alltid försöker sträva efter är att alltid sätta min och hästens relation först, (the relationship first!) vad jag än vill göra och hur det än går. Till exempel om jag tar min häst ifrån hagen och den har lite trösklar (stannar, saktar av, vill inte gå, är osäker) så tar jag alltid hand om detta först, innan jag går och gör det jag kanske från början tänkt mig.

 

Jag skulle kunna pusha hästen förbi dens trösklar för att fysiskt få den dit jag vill. Men då är inte hästens hjärna och hjärta med. (mentally, emotionally och physically fit) Samtidigt som hästens förtroende för mig som partner och ledare kommer sjunka då jag struntar i faktumet av att den inte vill, av någon anledning.

 

Men min fröken Glaeda vet jag direkt om jag prioriterat vår relation, för har jag på något sätt inte gjort det, kommer hon att springa sin väg när jag kommer till hagen dagen därpå.

 

När jag då leker med mina hästar använder jag mig av the seven games, som vårt språk, ett sätt att ha en konversation på. Mitt mål är alltid att hästen ska vara med mig, både mentalt fysiskt och emotionellt, samtidigt som hästen själv ska utvecklas och föra en konversation med mig genom att ställa frågor om vad den ska göra eller erbjuda det. Den ska samtidigt vara hästens Ideé att vilja göra det jag gör, den ska tycka det är roligt och givande för den så att den tycker om att göra det jag önskar.

 

Det ultimata testet på vår relation och komunikation är att gå till frihet, Liberty. Detta är helt enkelt då linan inte längre behövs. Samma språk, samma tankesätt.
(Mathilda ställer en fråga; Är det såhär jag ska göra med tunnorna?)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback