Äntligen lite hästlek!

Igår tog jag och lekte lite med mathildan. största delen bestod nog dock av borstning, hon fäller som bara den!
Sen lekte vi lite med tunnan, tänkte förfina sideways med tunnan under magen. men först för att hon ska klara av det det så måste hon kunna göra:
yoyo och stanna kvar en bit ifrån mig. (utan att anta höger vänster eller framåt vilket hon gör nu)
sen måste sideways fungera från det avståndet.
Tänkte även kolla om hon kunde hoppa tunnan med mig framför. Men det är samma saker hon måste kunna för att klara av det. Så nu vet jag vad vi ska jobba på, att hon ska finna ro i att vara längre i från mig helt enkelt. Det var en givande playsession för att kolla över vart vi ligger och i vilken ände jag ska börja.

 

Idag däremot lekte jag med Glaeda. Redan när jag stod i hagen och myste med Glodis bestämde sig Glaeda för att komma till mig. Detta har Aldrig hänt! Så vi fick en bra början. Sen var grinden och slasket lite läskigt men efter att hon fått gå igenom den några gånger gick vi vidare. Hon var riktigt pigg och glad idag. Tog fram och lekte med pallen. det första hon gör är att ställa framfötterna på den, men nu är det dags att få med sig hela hästen. Idag vågade hon bara ha upp ett bakben, men så fort osäkerheten i zon 4 släpper så kommer hon kunna göra allt möjligt med pallen. Om hon bara vågar sig upp med frambenen på pallen, så är det inte så konstigt att hon inte är så säker vid lastningen! Set your self up for succes!
Sen kollade jag bara om hon kunde galoppera vid sidan av mig i stick to me, vilket hon såklart kunde. Emellanåt gjorde vi även en massa friendly game med sticken och stringen. Även om hon inte får panik så är det fortfarande inte något hon riktigt accepterat. Måste hitta på något sett att komma igenom den barriären på. Det är vid sådana tillfällen det hade varit skönt om hon var ett matvrak.

 

Bifogar en sommrig bild på Glaeda. Sommaren kan inte komma för fort!

Kommentarer
Postat av: Sandra - NH inspiration

Sv. Skönt att höra, då kan jag släppa oron för hovröta. Jag är väldigt noga med att göra rent och tjära i hålen just för att jag va rädd för att de va hovröta. Hovslagaren kommer ut nästa vecka om jag inte minns fel. :)

2011-03-26 @ 08:29:41
URL: http://velepa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback