Det behöver inte vara svårare än såhär

Showjumping i "parelli hackamore"
Kolla på hästen, öronen sprikrakt framåt och (jag kan Ingenting om hoppning) ser ut att ta sig över hindren på ett väldigt bra sätt! Det ser i vilket fall harmoniskt ut!
Jag tror inte det ens det skulle vara tillåtet att hoppa i repgrimma i Sverige?
Vilket är bissart egentligen. Som faktumet att man på en tävlingsplats MÅSTE lasta av hästen med träns på den. Av vilken anledning? Om du inte kan lasta ur din häst på en säkert sätt bör du inte åka på tävling i första taget!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Ja, precis. Det finns så mycket viktiga fakta där ute i världen som aldrig lyfts fram, personer som aldrig syns och historier som aldrig hörs. Jag har pratat lite om detta med en frilansjournalist jag känner. Hon drev tidigare Magasin Vera, en webbtidning som verkligen gick emot strömmen. En stor inspirationskälla för mig med andra ord eftersom jag vill nåt liknande. Utöver henne vet jag massor av människor som säkert ställer upp. Jag startade nyss eget företag så jag är faktiskt redan momsberättigad och har mer eller mindre utbildning för ett sånt projekt (foto, journalistik, webbproduktion). Vore superkul om du vill vara med och bolla idéer, maila mig gärna så kan spåna vidare på det hela! :)

2011-03-25 @ 18:04:38
URL: http://flickanochtuppen.blogspot.com
Postat av: Camilla

Nä, tyvärr så får man inte tävla i repgrimma i Sverige. Enda bettlösa alternativet som TR tillåter är hackamore, vilket är tråkigt. Känns som att SRF borde bli lite mer öppensinnade och se över TR och tillåta mildare alternativ än hackamore.



Att man måste ha träns på en tävlingsplats ser jag som bra, faktum är väl att de flesta tävlingsryttare faktiskt inte har så bra koll på sin häst, och då är det bra med träns. Idyllen vore ju att alla hade koll på hästarna, men tyvärr så ser inte verkligheten ut så. Jag tycker dock att det är underligt att man vågar åka iväg med en häst till en stressig plats utan att han koll på den från marken.. Men tyvärr ser folk det som något naturligt, många säger att "Det är en häst, dom beter sig så." istället för att lära sig kommunicera med dom..



Jag rider alltid med repgrimma och har nu börjat försöka skutta småhinder, hästen har dock inte greppat konceptet ännu utan tvärstannar när han är halvvägs över och traskar sidvärts ut från hindret.. Men när han väl förstår vad det handlar om så ska stallkompisen (jag är så rädd vid hoppning) få hoppträna honom, i repgrimma såklart.

Synd bara att de inte ens kan vara med på små klubbtävlingar i hoppning så småningom, eftersom då måste han ha träns..

2011-03-25 @ 19:06:41
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Bea

Vad roligt att se!

Sällan man ser hästar med bett i munnen hoppa så fint om du frågar mig..

Man borde få ta ridprovet i repgrimma, klarar man får man tävla precis som i träns!

2011-03-26 @ 11:55:41
URL: http://beatricelexmyr.blogspot.com/
Postat av: Julia

Jag håller med, en häst blir ju inte "mindre farlig" för att man sätter mer utrustning på dem, snarare tvärt om. Och har man inte kommit så långt i sin relation att man inte kan klara sig bettlöst så har man inte på en tävlingsplats att göra..

2011-03-28 @ 14:07:56
URL: http://jeldh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback