Amsterdams Hästar

Nu har jag varit iväg en liten sväng i Amsterdam med min pojkvän för att hälsa på min bror och hans sambo. Snart är det även Parelli kurs i Södertälje, helgen efter det studentbal, sen slut-spurten med prov och redovisningar. Försöker klämma in hästarna så mycket jag kan, hann faktiskt leka lite med Frodi idag.

 

Men, Amsterdams Hästar. Något alla typiska turister får se i Amsterdam är faktiskt lite hästar. (om man jämför med andra städer så är detta inte så vanligt!)
Dessa hästar , med hovar som knappt har något att spika fast skon på, samtidgt som de drar omkring på turister mitt i stadstrafiken. Det är även Heinekens hästar. Ölen som kommer ifrån Amsterdam, en del av deras historia tillhör hästarna. På bilden ovan ser ni hovarna från ett stort foto på en av hästarna. Nedanför kommer bilder på deras stall. de flesta av Hästarna inomhus hade täcken. Det gick faktiskt att skymta en häst UTE i en hage. Denna hage skulle jag uppskatta till ca 3 normalstora boxar. Hagen ligger mitt i mellan lägenhetsbyggnaderna, gräs, träd eller andra växter går ej att skymta så långt ögat når. (syns på den sista bilden)

 

Det jag undrar är, Vart är Nederländernas djurskydd? samtidigt kan detta vara ett tydligt tecken på vad pengar kan göra. Så som det är med travsporten. Samtidigt är inte sveriges djurskydd himla mycket bättre.. Enligt våra regler hade detta varit tillåtet, hästarna kan ju känna varandra genom morrhåren och faktiskt Se varandra i boxarna, sen kan de, om de Vill trava runt i där ute på asfalten..

 


Kommentarer
Postat av: Julia

Fy vilket trist hästliv. Jag hade en dröm om såna turismhästar för några månader sedan där jag då var djurpolis och gick och skällde ut ägarna/de som stod med hästarna och försökte sälja dem/ge dem bättre hem :p

2011-05-13 @ 16:56:19
URL: http://jeldh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback