Frodis Inridning dag 20

Då var det dags för att kolla om pojkarna (nu har ju jag personligen bara en pojke att kolla :D ) har mask! Så jag gav mig ut i snöovädret ja ni läste rätt ni som inte kommer från mellersa sverige, SNÖ, i maj. Pojkarna kom efter ett tag galopperandes så jag behövde inte ge hela vägen i alla fall. (jag och anne har upptäckt att pojkarna Redan lärt sig vem som ska med vem! När jag kommer då kommer frodi först (även om nicke ville följa med sist) och när anne kommer så är det Gyllir och Nicke som ska ut)

 

Jag o frodi lekte lite på vägen, touch it med hoven, han lär sig så Hilma fort. Det handlar om 2-3 gånger under vilka han hunnit förstå vad jag menar och hunnit tröttna på det! Vi tränade på lite saker på vägen till stallet, stick to me/ yoyo, vilket går bra, han backar till och med rätt så fort, men han vill kolla på mig så myket så rumpan svänger iväg..

 

Sen nosade han på Annes stora gröna Parelli boll. ( kostar kring 300kr för medlemmar och mellan 5-9 maj är det fri frakt!) Med tanke på att vädret var mycket ostadigt gick jag o frodi in i stallet. Där tänkte jag att jag kan förbereda honom för bett. Genom att han först tycker det är okej med mina händer vid hans mun. Shiet han är utmanande, mina mes teknik som funkar ypperligt på mina flickor är just en MES teknik på honom. Här gällde det att ta tag i tungan på en gång. (han kunde redan det här med att behålla huvudet vid mig och inte uppe i himlen) Samma sak här, andra gången jag tog tag i den så var huvudet direkt vid min sida och munnen stängd med tungar utanför och Frodi överförde ett mentalt (så nu gör jag precis som jag tror du vill släpp mig nu så jag kan fortsätta göra hyss!) och när jag släppte tungan hängde den till och med utanför någon sekund innan han kom på sig att ta in den igen.

 

Sen var det allt det här väntandet på bajs! Han fick till och med stå i boxen där andra hästar stått, och det enda han gör är KISSAR! Vartefter går deadlinen för post lådan i östra husby, och det var uppehåll(tillfälligt) i snöandet. Så jag bestämde mig för att rida ut en sväng.

 

Det var en intressant upplevelse. Han är riktigt känslig, gör skänkelvikning för minsta vikt förflyttning (vi har inte tränat på detta, han har endast hunnit lära sig själva manövern EN gång) Sen har mannen inga trösklar, han är super nyfiken, och ibland undrar han vad saker är, men den saken okuperar hans hjärna endast för en sekund, innan han, utan att stanna eller sakta av fortsätter. Men kossor (han kan ha trott att det var hästar?) är dock något han inte vill slita blicken ifrån..

 

Mot slutet gjode vi "follow the rail" fast det blev trail/road istället. och här var det hans ansvar som var huvudsyftet. 1. don't act like a prey animal 2. don't change gait 3. don't change direction 4. look where you're going.
Vilket gick förvånansvärt bra! han kunde till och med skritta! han är otrolig den lilla krabaten.

 

och trots att han nog varit hela cirkeln runt i horsenalitties, så hade han fortfarande inte bajsat!

 

Han fick stå någon timme i boxen medan jag helt genomblöt virade in mig i (gamla) hästtäcken. (det kan finnas ett bra användnings område för dom trots allt kanske?)

Bifogar en bild på Frodi från när han hoppas/ vadar över bäcken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback