Kurs för Erika

Jag och Mathilda var på kurs för Erika Furberg 2* parelli instruktör i helgen. Den var givande som vanligt, fördelen med kurser (framför allt för mig med flera hästar) är att jag inte bara får tips med den hästen jag har med min på kursen, utan kan även lära mig av alla andras hästar! Samtidigt som man inte behöver känna pressen av att all uppmärksamhet ständigt är på mig.

 

Ridterapi Novalis som anordnade kursen hade en fin play ground med alla möjliga obstacles. Detta var inget problem för mathilda, så vi lekte en hel del med dessa! Sen jobbade vi på vår galopp i circling, fick tips om en annorlunda fas 4, tänka på att ha strategierna för att kunna leka utan lina, även då man har linan. Fick även lite tips om hur man kan och bör jobba upp hästens hållning och form naturligt, Inför att den ska kunna bära en ryttare på ett korekkt och hållbart sett. Erika visade och förklarade både Hill therapy programet då hästen själv lär sig att bära sig rätt med hjälp av en lutning/backe. (bra påminnelse, MÅSTE göra detta med Frodi!) Sen fick vi även lära oss hur vi kan hjälpa hästarna med detta även utan backe med hjälp av driving game i zon 3. Vi jobbade på detta även uppsuttet, Mathilda och jag fick höja ribban lite och göra lite öppnor och slutor på volt. Vi fick även tips på hur vi kan lära hästarna sideways mot oss i högre gångarter och avstånd. M.M.. Mycket givande kurs som vanligt.

 

Vi, jag och Anne planerar en kurs för Erika under sommaren på Vikbolandet (Norrköping). Vad det kommer innehålla och hur det kommer se ut, om det är en eller två dagars kurs får efterfrågan bestämma. Det kanske även kommer finnas möjlighter till privatlektioner i samband med detta. Preliminärt har vi sagt 9 Juli. Vid intresse kontakta mig! :) Självklart får man även delta som endast åskådare!

 


Kommentarer
Postat av: Camilla

Vad duktiga ni är, inspirerande film. :)



Måste fråga om Mathilda är en nordsvensk eller kallblodstravare?

Nyfiken på härstamning om hon är en travare, spännande att se vilka linjer som ger en så grov häst isf. :)

2011-05-24 @ 22:06:36
URL: http://parellikusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback