att vara sjuk

Det är så roligt när man är sjuk, jag var jätte anfådd och var tvungen att sätta mig ner och vila, bara efter att ha stretschat hästen jag ridigt. Min sits var väll inte bäst heller, det blev jobbigt så snabbt.

men tre hästar har fått röra på sig idag, och resten fick bra komma in, fått mineraler och hovarna sprayade med äppelcidervinäger.

Idag kollade jag även vad glodis,( ploblem bock hästen som på grund av att hon hade bett när hon hade en vargtand, började bocka) sa om att ha bett på sig igen. Och hon sa faktskt inte så mycket. Först lite godis när hon hade det framför mulen. Eftersom hon inte ha något då så testade jag senare att stoppa in det. Hon tugga lite men snart var hennes mun lugn och ville ha med godis. Helt otroligt. Så för att inte pusha det så tog jag av bettet, stoppade in det igen, och sen tog av det och red ut. Bettet underlättar vid formgivning med mera, och jag vill att hästen jag rider ska kunna stopp sväng och böjning innan jag använder bettet. Så nästa gång får vi se vad glodis säger när hon får ha på sig bettet mer.

Hundarna fick följa med två gånger idag, både när jag red Glodis, och Lilja. Gamla (19 år) Lilja är faktiskt väldigt känslig, och går i en fin lång och låg form, böjning och öppna utan problem i skitt, formen finns där även i traven, men hon har tappat en hel del i galoppen. blir knappt ett språng i ren galopp, så idag körde vi spring-motivation. Jag bad om mer fart, och så fort hon gjorde det stannade vi och hon fick godis. Det tog inte lång tid innan hon förstod att det gäller att vara snabb frammåt och snabb på att stanna. Super!  Det är så det ska vara, varken tyglar eller skänklar behövs.

Nicke fick träna lite med pallen, och bekanta sig lite med runkorallen. Och idag gick han även ner lite djupare i bugningen! Långt ifrån en bugning men på rätt väg :D Han vill hela tiden komma in till mig och han är ju så söt så då får han det och så myser vi lite och så hinner jag glömma bort vad det var vi höll på och tränade, mitt guldfisk minne. Han är nog även enda hästen som är väldigt snygg nu på vintern, för han är svart istället för svartbrun, samtidigt som han har "fin" päls, och inte sån lång och sträv som islandshästarna har.
(bara för att jag vill ha en svart häst så kommer nästa häst säkert bli fux, bara för att vi redan har massa fuxar)

Nedan ser ni en snygg svart (stor) häst som är en av mina elever här i norrköping :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback