Hästägare

Idag kom ett brev på posten, från Svensk travsport. Vad vill de hemska människorna? Nae då har jag tydligen blivit hästägare. Intressant, tack mamma för förvarningen.
Det har tagit oss fyra år att få äga Nicke på papper, så ingen behöver vara orolig över att vi har skaffat fler, det är fortfarande 7. (men jag hoppas någongång köpa en "tävlings-unghäst"..)

 

Men det var ju roligt att få massa papper och erbjudanden om trav och galopp. (framförallt när Nicke har startförbud) Min favorit (inte) broschyr är "Älskade travsport" - Världen som får vår passion att växa. Där vill de, som om det inte är tillräckligt med hästar som dör och lider, öka travsporten, med mer hästägare, andelar, publik  (mer pengar).

 

Jag har ignet emot att hästar drar en sulky, eller att människor skulle vilja se om min häst är snabbare än grannens. Men så fort det kommer pengar in i bilden, så förvandlas hästarna till redskap. Trav och galopp är allra värst då utomstående människor, som inte har något med hästar att göra, kan tjäna pengar på dem. USH!

 

Men det är härligt att Nicke slapp åka till himlen, och efter flera år har han åkerhämtat sig. Och vi har lärt oss massor på vägen! Varmblod är en annan sak än små (eller lite större) kallblod. Framförallt fysiskt.

 

"Horses teach humans, humans teach horses" - parellis princip nr.7. Den beskriver verkligen min och Nickes relation. Utom honom hade jag fortfarande varit dödsrädd för stora hästar och bockande hästar. (så fort jag kom över bock-skräcken så slutade han att bocka) Tycker det är ganska roligt att det blev just Nicke min mor lyckades få mig ägare till (hon har försökt med andra av våra hästar också). Jag och Nicke har fått en ännu tajtare relation, och han är även hästen på min logga, på hemsidan.

 

Ännu mer passande var att det kom en tårta på posten (bokstavligt talat) som en försenad födelsedagspresent. Firar Nicke med den istället. Nicke har även ingen transportgrimma som passar hans större huvud, så han fick sig en helt egen, ljusbrun med vita sömmar idag. (kan hända att han får dela den med Mathilda när hon ska ut och resa)
Igår fångade jag Nickes tunga på bild, han tycker om att sträcka ut den när han dricker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback