Super häst

Idag var Glodis var stel som en pinne, mentalt. Men snart så släppte det. Sen gjorde vi något jag faktiskt undvikigt just på grund av hennes historia som rädd för ryttare och galen bock häst. Men nu så tog jag sticken och stringen och började vifta, när jag satt på henne. Lite läskigt, men hon förstod snabbt att hon inte skulle göra nåt så då slappnade hon av. Sen ville jag kunna göra detta medan hon gick, Då blev hon orolig. Så vi jobbade på det lite, men det gick fort :)

 

Sen red vi ut en sväng, och hon var otroligt frammåt och avslappnad. Vi kunde välja galopp snyggt och enkelt, sen hon var på hugget med sina berömda halter, kortare stoppsträcka får man leta efter! Och hade vi haft rätt underlag hade hon snart lärt sig att göra slidestopp! Hon var verkligen på hugget idag, och skänkelvikningarna gick bättre och bättre, eller åt ena hållet gick det galant men inte åt det andra. Jag hade sticken med mig, och det är så svårt att inte använda den! Eller lättare sagt det är lätt att använda den för snabbt, samma sak med tyglarna. De finns ju där för att hjälpa hästen att förstå, men man måste också ge de tid att lära sig, men det allra viktigaste, att vi är supertydliga i vår kropp!

 

Innan ridningen idag så masserade jag även glodis, då märkte jag att hon tydligt är mycket mer stel i musklerna på vänster sida. Vore bra att ta ut någon som kan kolla lite närmare på det. Men tills dess blir det ordentlig massage innan ridning, och ordentlig stretching efter!

 

Nedan ser ni en bild på när hela flocken står och väntar vid grinden när jag kommer och lämnar glodis. Det var ganska lägligt eftersom jag inte har så mycket röst för tillfället, använder rösten sällan till hästarna, men när den väl behövs är det bra att ha den, som när man ska ropa på dom (så man slipper gå igenom halva hagen tills de ser mig)

 

Nicke trivs som Bara den i sin stoflock, Mathilda är lite kär, och Nicke håller ständig koll på sina flickor. Lilja och Glodis är liite mindre glada för de är de som har styrt coh ställt tills nu. Fast idag fick de veta att Alla kan få godis och mys med mig, oavsett vem som jag redan myser med. (ofta vill hästar sparka bort andra hästar från sin människa, gulligt i våra ögon, men det innebär att hästen känner att den behöver ta kontrollen, den är inte säker  eller litar inte på att vi gör det)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback