Hopphästen Nicke

(jag har varit dålig med personliga uppdates dessa veckor då jag varit hos pojkarna i jönköping)

 

Innan helgen behandlades Nicke av min vän som är Fysioterapeut . Han hade inga stora problem, förutom att han är mer musklad på sin vänstra sida, vilket inte är konstigt då han har gått på travet, och vänster varv är det enda de springer åt.

 

Sen fick jag lite läxor, hela han ska masserad tre gånger på vardera sida innan han rids för att sätta igång cirkulationen. Efter ridningen ska han stretcha hals och ben.
Har det hjälpt?

Nicke har alltid avskytt ojämt terräng, det vi har försökt jobba på det, men det har varit otroligt otroligt svårt! Men i paddocken låg det kvar några bommar och mini mini hinder. Då tänkte jag att han får en godis efter varje bom han tar sig över. först skritt, och efter andra-tredje försöket kunde han gå över en bom utan att tveka. Senare även i trav. Snart kunde han även ta sig över mini hindret som var uppbygd melan två tunnor, (han tycker inte om tunnor). När jag red kudne jag även hoppa det lilla hindret utan problem.

 

Dagen där på slor det mig, HAN HAR ALDRIG TAGIT SIG ÖVER BOMAR ELLER HINDER SÅ LÄTT! Så under vårt andra pass vart det lite mer hoppning!

 

Under det andra passet upptcäkte jag att han ogärna hoppar i galopp, utan saktar av till trav. Men hoppar ganska så bra :) även i ridningen så hoppade han villigt o trav, men om jag satte honom i galopp innan så blev han väldigt orolig, bröt av till släng trav och ville undvika hindret. Det är nästan lite för roligt att hoppa :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback