Man lär sig något nytt varje dag!

Idag började jag med Mathilda. Knepigare horsenality är nog svårt att hitta, ena stunden ser det ut som om hon har någon lömsk plan på gång, och andra är hon en rädd liten (stor) nordsvensk som letar efter någon som kan leda henne på rätt väg. Den stora problemet med henne är ridningen, iprincip så fort man hoppas upp så blir hon nervös. Så vi började, och stannade på marken idag. Gick längst hagen, nerför backen till postlådorna och tillbaka. Lärde mig en hel del nya saker om henne, och hur jag behåller henne lung och aldrig går för långt. Gick faktiskt inte "för långt" en enda gång idag, troligtvis för att jag var noga med "kan hon inte äta här, är hon inte redo för att gå vidare".
Jag märkte att de stunder där hon stannar, höjer huvudet och stirrar lite spänt ut i fjärran, det behöver hon inte göra. De flesta hästar, även andra hästar med samma Horsenality, väntar jag ut tills de tittat färdigt och vill gå igen. Hon tittade aldrig färdigt, men så fort jag vände mig energi mot henne, så kollade hon "in" med mig. Som att hon sa "jag är redo vad ska vi göra". Hon är väldigt tydlig med att hon söker en ledare, men emellanåt så blir hon "busig" och här vill jag äta gräs. Äta = Left brain. Super! ät hur mycket du vill! (hästar kan vara på gränsen till att bli Right Brain, nervösa, men fortfarande äta, men då äter de otroligt fort och nervöst, genom att låta de äta och vänta ut de så lugnar de ner sig och blir mer LB)
Vår promenad var väldigt lyckad, vi behåller samma mönster imorn men kanske tar på en sadel för att se om jag kan sitta upp. Sitter då upp på hennes trygga ställe vilket är i eller förhoppningsvis även bredvid hagen.
På bilden nedan ser ni Mathilda sniffa på timmerstockar. Hon är väldigt orädd för saker :)
Sen på vägen tog vi med oss Snaelilja som var supersmart och faktiskt föstod att Snaelilja det är hon. Så det var bara hon som väntade vid grinden. När de fått sina mineraler var det Glodis tur. Hon börjar bli super mjuk och gör skolorna fint i skitt. Så vårt nästa steg är skolor i trav med bibehållen låg form. Tror faktiskt vi ska skippa galoppen ett bra tag framöver, möjligt tar vi några fattningar för att få henne att slappna av bättre. Har märkt att alla hästar gör det efter en liten galoppbensträckare. Hade jag kunnat leka med de från marken i galopp hade vi löst det då, vilket hade varit bättre för deras ryggar.
Sen var det matdags. Och idag var det droppen för mig. Nu får de hålla sig på avstånd när jag kommer med hö. De kan bli så fräcka och att det kommer en skottkärra mot dom, och vill förbi, stör hästarna inte alls.. Tyvärr hade jag inte sticken med mig för att jaga bort dom, vilket hade underlättat, men det blir det i framtiden, så idag fick jag springa och hoppa lite mer...
Det roliga var att se skillnaden på hästarna när jag sa ifrån. De får inte äta medan jag går eller står i närheten av höet i skottkärran. Då plötsligt slutade hästarna tjura mot varandra "jag ska vara först" "nej jag var här först" "nej jag ska ha allt hö".. HÅLL ER BORTA!! .. okej... så gick de snälla som änglar nästan på rad bakom mig. Mathilda var såklart den som testade gränserna mest, vilket intressant häst hon är!
Sen hade jag även lite mineraler med mig som jag tänkte ge till Nicke och Lilja vilka (tillsammans med Glaeda) inte varit i stallet och fått sina. Gav Nicke hans hink och vaktade honom, jag ropade på Lilja, och lilja var på väg, men Glaeda blev jätte glad och kom springandes, kunde inte motså hennes söta mule så hon fick lite av Liljas. Sen kom även Lilja och fick sitt.
Det som förvånade mig var hur smarta hästarna faktiskt är. De visste precis vilka det var jag skulle ge extra till, och de var endast de hästarna som kom. (Glaeda var inte planerad, Men hon hade precis som lilja och Nicke, inte varit i stallet och fått sin ranson idag) Förutom Mathilda då såklart, hon cirkulerade runt Nicke som en haj, och var berädd att ta chansen om jag skulle titta bort..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback