Min katt från helvetet

Ett program som jag gärna kollar på heter min katt från helvetet och går på Aminal planet. Tycker det är super intressant, och nu efter ett antal program så ser jag att oavsett problem är det mer eller mindre samma lösning i grunden.
Jackson Galaxy heter kattexperten som håller i programmet, han är noga med att katterna ska ha en så för dom naturlig miljö som möjligt hemma, framförallt kunna röra sig högt, ovanför fönster, på hyllor, ha trevliga platser där de kan ha koll på allt som händer med mera.
Sen går han på lite kunskap om kattens kroppspråk, hantering och lek. I Varje avsnitt berättar han även vad katter är skapta för, sova och jaga, vissa mer än andra.
Något han sa i senaste avsnittet var "Jag skiljer mig inte från andra människor, så fort jag ser en katt vill jag klappa den. Men jag vill att katten ska komma till mig" Det sa han i samband med att han visade hur han hälsar på en katt.

 

Trots att hästar och katter är varandras motsatser, rovdjur vs. bytesdjur. Men det är trots det mycket likheter. De mår inte bra om de inte bor i en naturlig och tillfredställande miljö. Även om denna faktor är på plats så måste man fortfarande förstå djurts kroppsspråk och veta lite grunder i hantering. Hur naturligt katten än har det kommer den inte vara glad och en människa springer fram och börjar brottas med den som med en hund. Samma sak med en häst, den kommer inte vara glad och snarare rädd om man går rakt på den för att ta på grimman. Utan att säga "hej" och fråga om lov.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback