Förändring. Sadeltillpassning.

Tyvärr blir det alltid så att det kommer världens längsta inlägg eller flera stycken på samma dag. Tyvärr kommer det vara så idag med.

 

Efter att jag varit hos pållarna och träffat deras nya kompisar, nu är de 7 i flocken! En ny ponny som släpptes in tidigare, Pepzi, blev frodis efterlängtade kamerat! Det var som om pepzi väntade på frodi i hagen, redan innan de hälsat. Och sen bar det av, de sprang och de stegra och pepzi gick runt med öppen mun och nöp tag i Frodi när han bara fick tillfälle. Han var Nästan för mycket för Frodi ;)
Jag har haft mycket strul med sadel till Nicke, jag hade inte kommit riktigt underfunn med hur jag skulle shimma (stoppa in filtbitar på ställen där det saknas muskler) till min dressyrsadel, och då fick jag till och med låna en sadel som ska passa bra till Nicke. Men även den var inte bra. Jag leker alltid med honom online med sadeln på, då ser jag vad han säger om den. Hur han går, hur han håller huvudet, hur mycket hat sträker ut steget, om han vill fatta galopp, eller om han argsint bockar. ingenting ville riktigt funka, antingen gled sadeln fram och padden bak, eller så blev han endast svettig framtill.. Men en kväll kollade jag runt på Parellisaddles, och läste allt meterial de har, och där står det hur de vill shimma för hästar som ser ut på olika vis. Eftersom Nicke är lite downhill (överbyggd) så testade jag det shimm-mönstret. Hokus pokus och det löste allt. Sadeln ligger helt still, nicke rör sig som om han inte hade någon sadel, och när man tar av den är pälsen slät och jämnt svettig.

 

Eftersom båda mina pojkar är downhill så är det samma träning för båda, gärna klättring, hill therapy och mycket igång och avsaktningar. Jag rider helt enkelt längst spåret och rider inte mer än några steg i samma gångart, oftast blir det halt-galopp så fort de fattat galopp saktar jag av och ber de backa något steg. och sen gång igen. Fördelarna är oerhört många!
  • faserna för igång och avsaktning blir super slipade, nicke stannar när min kropp stannar, inga tyglar behövs!
  • de jobbar på att bli mer upphill, och naturligt använda sig mer av bakdelen. Jag är extra noga med att alltid be de om ett steg bakåt vid en halt, för att få de att inte bara tänka stanna och ta all vikt på frambenen, utan sätta sig på bakdelen och vara berädd på att lyfta frambenen.
  • Vår harmoni och balans tränas mycket, jag lär mig att komma i harmoni med deras rörelser och de lär sig mina. De lär sig att förstå "vad som händer innan det som händer händer"
  • Det är ofta i gångartsbyten som många tappar balansen, byta efter byte så hittar man även balansen i där.
Eftersom detta är min prio ett med båda hästar, ser jag senare fram emot förändring i deras muskulatur. Så för skojsskull har jag tagit (så bra bilder som det går) på hästarna, och nicke hål-bog.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback