Ridning i paddock


Idag åkte vi först och hämtade Magnum, ett halvblod på 1 1/2 som är lika stor som Nicke! (160!) Nicke var först och de hälsade utan o säga något, Frodi var först väldigt ointresserad, han stog och samtalade med vallacken på andra sidan fältet, så jag var tvungen att hämta honom, då gick han med mig och även när jag tagit av linan som bara var runt halsen och han var ca 2 meter från den nya hästen så FRÅGADE han om han fick gå och hälsa!

 

Sen lämnade Frodi inte hans sida! han försökte hela tiden försöka leka med Magnum, men han bara fortsatte äta eller försökte springa ifrån han. Ganska snart blev han så trött på den lilla skiten som inte kunde låta honom va och nöp han i rumpan så han gav han en spark. Det skrämde inte Frodi! Han slutade bara nypa han i rumpan, men fortsatte vara lika ihärdig med att försöka på han att leka.. 

 

Så jag tog Nicke och planerade får först ridning i paddock, ja det stämmer, kom på att jag aldrig ridigt honom i en paddock. Orsaken är den att då jag haft en provisorisk paddock, så ville han inte ens ta ett steg i den, den var för stråkig. Men idag gick det bra.

 

Vi började såklart online, gjorde som igår 8an, ett mönster ska som ett mönster upprepas, flera dagar i rad, men innan vi började med den så skulle han nosa och peka på konen med foten.

 

Målet var att göra 8an i trav, och se om han kanske kan börja trava med Liiite mindre steg. Men till en början var det hela väldigt oharmoniskt och han var väldigt explosiv i sina rörelser. Så jag bad om galopp. Efter någon minut gick det mycket bättre igen i trav. Han har svårt att fullfölja vändningarna i trav, men det kräver också en hel del smidighet och balans, vilket inte är hans starka sida.
Sen eftersom han fortfarande tycker det är jobbigt med saker kring benen så ställde jag upp en hinder, fast med bommen på marken. Målet där var att få honom fortsätta i circlinggame utan att sakta av och i skritt ta sig över. Först ville han inte heller gå över, då gjorde jag något som Linda tipar om i "veckans tips". Skicka hästen mot hindret, stannar han, be han gå emellan dig och hindret, och precis när hans svans passerat slår man ner stringen i marken bakom honom. Inte med så pass mycket energi att det skrämmer hästen, utan så att det snarare blir obekvämt. Fungerade väldit bra, och redan andra gången kunde han hålla traven  över bommen och emellan tunnorna.

 

Han verkade samlad och med, både fysiskt, psykiskt och emotionellt. Då var han redo för att ridas. Jag red bara omrking och testade och kände på hur han är. Traven är fortfarande lite svårt att sitta ner i, och när man rider lätt är det som att ta en flygtur. (ur en islandshästryttares synvinkel) Vi har en del att jobba på, men han är fortfarande känslig inte bara för stopp men även för att svänga. Men det jag ska focusera på närmaste dagarna är follow the rail / corners game (stannar i varje hörn), det sistnämnda blir det nog mest, då follow the rail kommer in i det, men även så får man träna extra mycket på igång och avsaktningar, samtidigt som det mönstret skapar en mening för en lite mer introvert häst, i en paddock. Annars kan det kännas som oändlighet av samma sak, runt och runt och runt...  Så ska jag också jobba lite mer på hans kropp, böjning och samling från marken först, innan jag försöker med det från ryggen.

 

Frodi var inte så intresserad av mig, utan mest av magnum, så han fick vara kvar och leka.

Kommentarer
Postat av: Yrsa

sv: Tack! (:

Okej, ja det låter rätt bra beslut, med tanke på det du skrev.

Ja allmänheten är rätt hispiga kring hingstar ;) haha!

2011-09-02 @ 22:49:50
URL: http://yrsaarbelund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback