Vacker lekdag!

Jag började med att ta frodi, det var ett litet tag sen han fick leka, och när han kom fram till mig så var han lite ledsen, men så fort vi kom utanför grinden så lös han upp. Vi gick och lekte i hagen bredvid paddocken. Vi gick mest runt och kollade, han fick kämpa lite att gå i en backe. Hagen är så otrolig, backar i olika storlekar, träd dungar och lite naturliga leksaker som stora stubbar och platta stenar.
Stona som gick i hagen tidigare drack vatten från sjön, så jag och Frodi undersökte saken. Han tog sig ett bad, det var precis lagom för att han skulle kunna lägga sig ner.

 

Sen gick vi till rundkorallen, så släppte jag honom lös medan jag försökte fixa någon provisorisk grind. Sen märkte jag att rundkorallens väggar som består av bara en (utan el) el tråd, som sitter i höjd med Frodis manke! Frodi som gärna även går o springer med huvudet lågt så kändes det hela blev väldigt osäkert.
( nu är parelli för att ha "öppna" rundkoraller, där det inte går att sätta för hög press på hästen för att den faktiskt Kan ge sig av då) men min plan i att använda väggarna i att testa lite övergångar fick jag skjuta upp. Så då bestämde jag mig för att göra saker på närmare avstånd. Kollade lite friendly game med sticken flyganade från alla zoner och det var inga problem. Sen circling med Frodi i skritt kvar nära mig. Men vartefter testade jag att själv springa lite, och det tyckte han va kul! Men han lämnade mig inte, när jag bad om mer fart så gick han bort någon meter och så sprang han där med en super kontakt till mig. Helt otroligt! Sen kom jag på att han inte kan "spin", så det gav vi oss på. Vilket också gick super, trots att vi inte använde varken en "vägg" eller lina. Liberty verkar vara Frodis grej, det här kommer bli kul!

 

Sen hämtade jag Nicke, som stod och gnäggade efter lilla Frodi. Nicke fick också leka lite i hagen först, jag fokuserar på varvbyten, lite upp och ner för backe, och böjning på volt (han gåt gärna, framförallt åt höger, i vänster böjning) Sen hoppade jag upp och fortsatte gå vidare utveckla honom i freestyle. Han lär sig super fort! Jag började med ett mönster "question box" där hästen i mitten alltid ska undra vart den ska för att det kommer cirklar åt alla håll därifrån. Men just nu ska han bara lära sig de två circlarna genom mitt focus och ifall han missat de signalerna så hjälper jag honom med sticken. Det gick väldigt bra så vi testade trav, vilket plötsligt blev svårare. Men det gick det med :) Mot slutet fick jag även superfin sideways (skänkelvikning) med staketet som hjälp. Jäkla va fort han kunde göra det! Och det är bara andra gången vi gör det.

 

Sist gjorde vi bara stilla stående / skritt då han inte kändes helt fräsh och ville inte trava. (det var intressant att han redan i stallet var sur vid sadlningen, vilket var vanligt tidigare men gått över de senaste veckorna). Det är bra att han rör på sig så mycket han själv känner att han kan, så då tog jag tillfället till akt och gjorde allt stilla stående som jag ofta infte gör. Tog tag i att vänja honom vid bollen, så mot slutet studsade jag bollen ifrån hästryggen. Han är så stor så jag kan inte riktigt stitta ner rakt och studsa den utan måste böja mig ner rätt mycket. Sen kollade jag lite andra saker, som att kunna svinga sticken och stringen från hästryggen, vilket inte var några problem.

 

Jag har bestämt att jag ska träna så mycket jag kan, Frodi Online + Liberty (+ lite friness, men han känns så liten att rida på!) och Nicke Freestyle (självklart även oline men mest som förberedelse för Freestylen.) Så ska jag filma i början på december och se om något är värt att skicka in, och annars är min deadline för att skicka in några auditions innan jag åker i början på mars, för att vara säker på att få redan på resultatet och reflektera över det innan jag åker.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback