Frodis Inridning dag 4

I CAN NOT BELIEVE HOW FAST HE IS LEARNING!

Kort och gott, hingsten är AMAZING! Idag gjorde vi 2 varv åt vardera håll uppsuttet.

Mitt mål/ riktlinje för dagen var att få honom att gå på något lurt och naturligt sett för att genom det gå in en signal. Signalen ska i fas 1, alltså den jag Önskar att han bör svara på, att jag börjar "gå" i min kropp. Alltså imitera känslan jag får när han går i min kropp så att det blir naturligt för honom att fylla i mina rörelser. Då en Direkt rein naturligt hjälper hästen att efteråt ta steg framåt valde jag att efter den börja göra en liten fas 1. Mer behövdes inte! han började gå som om det vore mer självklara och naturliga valet. Helt otroligt. (har ett svagt minne av att detta var ett av problemen jag hade med snaelilja)

Han måste helt enkelt ha snappat upp mina rörelser igår när han valde att ta några steg. Helt otroligt! Jag placerade honom strategiskt så att när han började gå skulle han hamna på samma spår han gick på när vi lekte circling game från marken. Allting var glasklart för Frodi. Efter 2 mini varv åt ena hållet stannade vi vid pallen i mitten. Pallen i mitten reprecenterar mig när vi leker från marken, han bör alltid vara koncentrerad på mitten av circkeln, oberoende på om det är jag eller en pall som står där, det är även stället där leken tar slut och han får vila och kanske godis. Genom att ha pallen där blir det inte svårare än vad det behöver vara för hästen.

Efter att han misshandlat pallen gick vi åt andra hållet, där behövde jag påminna honom lite om att hålla "spåret" men även här fick vi till 2 jätte fina varv. Jag var så chockad att jag inte kunde komma på något mer, samtidigt är det alltid bäst att sluta när man är på topp!

Gör man inte det finns risken att man vill för mycket för snabbt och hästen tröttnar och förlorar lusten och kanske förtroendet för människan som världens bästa ledare.  Lag nr 1 i Parelli är Put the relationship first!

Jag längtar till nästa session, han Vill utvecklas och göra nya saker! Det sätter en stor press på mig som måste ligga många steg före, Samtidigt som jag inte får Anta något, men gud så spännande det är!



Kommentarer
Postat av: Camilla

Spännande att läsa det där med pallen, nåt jag borde använda mig av. Har en tunna som redan nu är mindre lätt att få hästen att lämna (belönat lite för ofta med havre när han gått sidvärts över så nu springer han dit och ställer sig med den under sig), borde kunna använda den som substitut för mig.

Ännu ett skäl till att herrn behöver mer circeling game-övning, synd att det är så tråkigt bara..

2010-12-28 @ 00:25:34
URL: http://camillalarsson.zoomin.se
Postat av: Anonym

jätteroligt att läsa era dagsformer :) Så inspirerande! Åh, jag vet det är svårt att sluta för det är ju sååå himla roligt att leka! Det är ju så långt tills nästa dag ;) Viktigt som du säger att påminna sig ofta om principerna. även välja vad jag tränar med min häst. Vilken pusselbit är det som fattas i relationen och jobba på det, då löser sig dom andra bitarna automatiskt.

2010-12-30 @ 21:30:43
Postat av: Anna

oj glömde skriva mitt alias! :)

2010-12-30 @ 21:31:48
URL: http://parelliliv.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback