Vad säger du till din häst?

Fick en kommentar på mitt tidigare inlägg om våra mänskliga beteenden och behov av tillhörighet och hur vi hellre pratar och omger oss omedvetet av negativa saker än av positiva saker.

 

Camilla skrev i slutet av sin kommentar såhär :
.."Och den positiva attityden spelar stor roll över hästandet, många klagar på sina hästar, jag försöker in i det längsta att bara använda positiva ord. Det gör att folk också får dålig attityd mot hästen när de umgås med den, men jag har alltid en glad attityd mot honom."..

 

Jätte bra skrivet! Jag har både tänkt och inte tänk på det.

 

I parelli sa min tränare tidigt att försöka ändra vår attityd i träningen eller umgänget med hästarna och varje gång det gick fel eller som vi inte tänkt oss, alltså "Oh NO" så skulle vi tänka "Oh BOY" How Intresting! För det är ju faktiskt inte hästens fel, utan vårt, vår lack of Savvy.

 

Desto mer man kan desto mindre sådana moments kommer det att uppstå och desto lättare är det att faktiskt stanna upp, backa bandet och reflektera, vad gjorde jag, varför, vad hände, vad ska jag testa nästa gång?

 

Med ett Oh No kommer vi faktiskt ingenstans. Som jag skrivit tidigare, Principles before Purpose.( det viktigaste är inte Att du utför det, utan Hur) och
Tänk på dina tankar, för dina tankar blir till ord, som sedan blir till handling som till sist blir din karaktär.

 

Det jag dock kom på idag är att jag kan låta negativ när jag stöter på hästarna under grovjobbet (ge grov + kraftfoder). Det ska det bli ändring på! Nu efter lite djupare reflektion ser jag att de inte alls har samma respekt för mig i hagen under "grovjobbet" som när vi annars leker eller umgås... Framförallt när de ska flytta för tryck, både stadigt eller rytmiskt, inga problem när vi leker, men under de mörka timmarna i hagen då jag mer eller mindre bara går förbi, har de inte känt för att ge mig samma respons. Ändring, bättre att fixa det än att hela tiden gå och små irritera sig på hästarna, det är ju faktiskt mitt eget fel..

 

Think Natural
/J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback